[OSGeo-Greek] Σχετικά με την θέαση δεδομένων της Κτηματολόγιο ΑΕ μέσω WMS σε ΕΓΣΑ87

Dimitris Kotzinos kotzino at csd.uoc.gr
Mon Apr 22 01:10:21 PDT 2013

Καλημέρα και από μένα,

καταρχήν ευχαριστούμε το Νίκο για την όντως πολύ καλή σύνοψη. Νομίζω
όμως πως η κατάσταση είναι λίγο διαφορετική από τα σημεία που θέτει ο κ.
Σπινέλλης και ως εξής:

> 1) Η Κτηματολόγιο παρέχει τα δεδομένα αλλά όχι στο ανοικτό πρότυπο WMS [1].

Η Κτηματολόγιο Α.Ε. δίνει WMS.
Το "πρόβλημα¨ είναι πως το WMS που δίνει δεν είναι σε ΕΓΣΑ'87 αλλά σε WGS.
Η μετατροπή από το ένα στο άλλο υπάρχει αλλά η ακρίβεια χάνεται - και
αυτό όπως ανέφερε και ο Αντώνης συμβαίνει στα περισσότερα λογισμικά.

Ας δούμε όμως γιατί η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. χρησιμοποιεί WGS. Κατά τη γνώμη
μου υπάρχουν δύο λόγοι:
(α) ο καλός λόγος: έτσι μπορεί ο οποιοσδήποτε και από το εξωτερικό να
χρησιμοποιήσει την υπηρεσία μια και το WGS είναι ένα διεθνές σύστημα
αναφοράς που δίνει ικανοποιητική ακρίβεια για όλη τη γη. Το ΕΓΣΑ'87
είναι ένα ελληνικό σύστημα αναφοράς που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί
εκτός ελληνικής επικράτειας (με εξαίρεση ίσως γειτονικές χώρες ...).
(β) ο κακός λόγος: η δωρεάν υπηρεσία της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. είναι
υπηρεσία "θέασης", εγώ αυτό το κατανοώ (αλλά είναι η δική μου κατανόηση)
σαν υπηρεσία με περιορισμούς. Όποιος θέλει μπορεί να αγοράσει
περισσότερα - δεν το έχω κάνει ποτέ και δεν ξέρω αν αυτό σημαίνει και
απόδοση σε ΕΓΣΑ'87. Επίσης θεωρητικά δεδομένα της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.
μπορούν να προμηθευτούν οι Δημόσιοι Φορείς δωρεάν αλλά και πάλι αυτό δεν
λύνει το ζήτημα, που στην περίπτωσή μας είναι (δική μου κατανόηση) πως
πρέπει η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. να υποστηρίξει και τα ελεύθερα λογισμικά ή να
δώσει πρόσβαση στα δεδομένα της στην κοινότητα για να τα υποστηρίξει
(όπως γράφει και ο Αντώνης στο αρχικό του μαίηλ η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.
κάνει ήδη αυτή τη δουλειά για εμπορικά λογισμικά!).

> 2) Η μετατροπή από ΕΓΣΑ 87 σε WGS (84 υποθέτω) είναι ένας απλός
> γραμμικός μετασχηματισμός που μπορεί να γίνει με ικανοποιητική ακρίβεια
> για τους σκοπούς που μας ενδιαφέρουν.  Και τα δυο συστήματα
> χρησιμοποιούν το ίδιο ελλειψοειδές [2]. (Έτσι κι αλλιώς τα δεδομένα
> έχουν πιθανότητα γεννηθεί σε WGS 84 και μετασχηματίζονται σε ΕΓΣΑ 87).

Ο μετασχηματισμός δεν είναι γραμμικός μια και το ένα είναι σύστημα
επιπέδου (σε μέτρα, ΕΓΣΑ'87) και το άλλο σύστημα ελλειψοειδούς (σε
μοίρες, WGS'84). Γι' αυτό υπάρχουν και λάθη στις μετατροπές στα διάφορα
λογισμικά.
Υπάρχουν δωρεάν προγράμματα τα οποία κυκλοφορούν που κάνουν τέτοιες
μετατροπές, όταν όμως έχουμε εικόνες οι μετατροπές είναι πιο δύσκολες
διότι ουσιαστικά η ακρίβεια (ή ένα μεγάλο μέρος της) έχει χαθεί κατά την
δημιουργία τους. Υπάρχει πάντως η δυνατότητα μετατροπών, το πρόβλημα δεν
έγκειται εκεί κατά τη γνώμη μου.

> [...]
> πρωτόκολλο που χρησιμοποιεί η Κτηματολόγιο για τη διάθεση των δεδομένων
> της και να φτιάξουμε και να διαθέσουμε ως λογισμικό ανοικτού κώδικα μια
> βιβλιοθήκη που να παρέχει τα δεδομένα σύμφωνα με το WMS;
>
> [1] http://en.wikipedia.org/wiki/Web_Map_Service
>
> [2]
> http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%93%CE%B5%CF%89%CE%B4%CE%B1%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%A3%CF%8D%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1_%CE%91%CE%BD%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AC%CF%82_1987

Συνοψίζω (και διορθώστε με αν κάνω λάθος):
-- η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. πρέπει να υποστηρίξει με τον ίδιο τρόπο που κάνει
για τα εμπορικά λογισμικά και τα ανοικτά λογισμικά για χρήση τους από
Δημόσιους Φορείς (τουλάχιστον). Να παρακάμψει δηλαδή το WMS service που
είναι για το κοινό και να δώσει σωστή πρόσβαση στα δεδομένα (ίσως με
κάποιο άλλο WMS).
Αν η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. δεν μπορεί να το κάνει, η κοινότητα μπορεί
τεχνικά να βοηθήσει αλλά αυτό προϋποθέτει την σωστή πρόσβαση από πλευρά της
-- το ζήτημα είναι τελικά ζήτημα πολιτικό/πολιτικής και όχι τεχνικό. Η
ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. πρέπει να αλλάξει την πολιτική πρόσβασης στα δεδομένα
της και να δώσει πρόσβαση με ικανοποιητικές ακρίβειες σε όλους! :)
-- και μια και ανοίγουμε αυτό το ζήτημα είναι επίσης πολιτικό πρόβλημα
να επιτρέψει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας την σωστή χαρτογράφηση της
χώρας και να μην τρέχει χωρίς λόγο και αιτία την διοίκηση της
ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. στα δικαστήρια ...
Δυστυχώς τα προβλήματα είναι σε πολλές περιπτώσεις βαθύτερα και
χειρότερα! :)

Χαιρετισμούς,

Δημήτρης