[Nordic] TileLess kartklient

Nicklas Avén nicklas.aven at jordogskog.no
Fri May 12 04:13:37 PDT 2017

Hej allihop

Jag har över ganska lång tid jobbat med en kartklient.

https://github.com/nicklasaven/TileLess

Målet är en kartklient som kan hålla ganska stora mängder data i tex en
telefon på ett strukturerat sätt. Med det menar jag att det skall vara
effektivt att underhålla datasettet och synkronisera bara ändringar.

Kartdata ligger lagrat som twkb-blobar i sqlite, med spatiala index.
Kartan renderas i OpenGL ES

Det är fortfarande väldigt mycket som saknas, men man kan testa den.

Jag har lagt ut en apk, så det är enkelt att testa i Android med en
demokarta över Hedmark i 1:50000.

http://twkb.jordogskog.no

Övriga plattformar skall vara relativt enkelt att kompilera. Jag har
själv bara testat i Debian.
Allt är skrivet i C.

licensen är GPLv2

2 screenshoots från Android Z5
http://twkb.jordogskog.no/galleri/bild1.png http://twkb.jordogskog.no/galleri/bild2.png
I bilderna står också lite statistik om renderingen. Allt hämtas från
sqlite-basen, dekodas och renderas. Så klienten är på det viset
"stateless" och väldigt enkelt byggd i det att det inte är någon cache
att underhålla. Det är därför denna klienten inte behöver använda sig
av tiles utan kan hantera geometrierna som de är (inte helt sant, för
de delas upp om de är större än 2048 punkter, men det är ovanligt).

Men genom att geometrierna är intakta så är det betydlgit enklare att
göra spatiala processer och analyser på dem än om de hade varit lagrade
i tex Mapbox vector tiles.

Detta har hittils varit ett eget fritidsprojekt.

Men när det nu börjar ta form så skulle det vara kul att få kontakt med
organisationer som ser potentialet och är beredda att gå in med
kompetens och eller finansiering för att få fortgång i utvecklingen.

Förhoppningen är att få till saker som

* editeringsmölliheter
* synkroniseringsmöjliheter
* lagerhantering
* gps-interaktion, både för visning och editering
* bättre stilsättnignsmöjliheter

mm mm

Så ta gärna kontakt om det verkar intressant på ett eller annat sätt.

Med Vänliga Hälsningar

Nicklas Avén

nicklas.aven at jordogskog.no