[Oskari-user] Qgissistä wms

RA K reijokuosmanen at gmail.com
Thu Sep 23 10:59:27 PDT 2021

Moro
Sain "tehtäväksi" kehittää metsästysseuran vuokrasopimusten pohjalta
paikkatietokannan jonka avulla jäsenet näkisi mobiilissa esim. Locusmapissa
missä saa metsästää vaikkapa kanalintuja tai jäniksiä. No kasasin qgissillä
tietokannan jossa riistalajeittain ja kiinteistöittäin näkyy
vuokraustilanne. Nämä tietenkin vois lähettää gpx:nä mutta tilanteet
muuttuu ja realiaikainen tilanne ei näy.
Paikkatietoikkunaa olen käyttänyt myös kotikylän kulttuurikohteiden
esittämiseen mutta sitäkään ei saa mobiliin "livenä". Wms ymmärtääkseni
olisi tapa millä asian voisi hoitaa parhaiten. Olen kyllä arcgis käyttäjä
ja kehitellyt tietokenttiä sovelluksiin mutta koodausjutut on aika
vierasta. Olisiko näillä lähtökohdilla minkälaiset mahdollisuudet "pienillä
vinkeillä" saada itse rakennettua edellämainitun tyyppisiä wms aineistoja
Oskarilla?

Ystävällisin terveisin
Reijo Kuosmanen
Pudasjärvi