[QGIS-SE-user] areal i iQgis

Hernán De Angelis dhdeangelis at comhem.se
Sat Mar 2 01:17:37 PST 2019

Hej Liselott

Du behöver använda "Field Calculator" och välja funktionen "$area" från
"Geometry" menyn. Du kan antingen uppdatera ett befintligt fält eller
skapa ett nytt.

Areal räknas i projektets enheter (t.ex. meter för SWEREF99). För att ta
fram hekta ska du dela $area med 10000 (1 ha = 10000 m2).

Hoppas detta hjälper

/H.