[Dutch] Suggesties voor shortlist

Thijs Brentjens thijs op brentjensgeoict.nl
Wo Nov 30 05:03:09 PST 2011

Hallo lijst,

Heel goed om onderscheid te maken in type services.

Paar kleine correcties, vanuit de INSPIRE hoek:
1. de enige CSW die in Nederland hoeft te voldoen aan INSPIRE Discovery
Services eisen, is het NGR. Een CSW kan nog steeds handig zijn voor de
metadata, maar die hoeft dus niet te voldoen aan de (extra) INSPIRE
eisen voor CSW's/Discovery Services. Als je de CSW koppelt aan het NGR,
is het voldoende. De metadata wordt dan door het NGR opgehaald uit
jullie CSW en beschikbaar gesteld binnen Europa. Direct metadata
uploaden in NGR kan ook. Als de metadata maar voldoet aan de INSPIRE eisen.
2. de View Services deadline was november 2011, voor datasets uit Annex
I en Annex II. Het ligt aan de dataset wat de deadline is. Als het
datasets voor Annex III zijn, ligt de deadline later. Zie de Geonovum
website: http://www.geonovum.nl/dossiers/inspire/
3. Download services: deadlines zijn ook hier net anders, zie Geonovum
website. Bijvoorbeeld: voor Annex I is het 28 juni 2012 voor de initiele
versie en 28 dec 2012 voor de versie die ook voldoet aan de zogenaamde
Quality of Service eisen (performance, capaciteit, beschikbaarheid).

Voor View en Download zou ik kijken naar deegree en Geoserver voor het
proof of concept, omdat die allebei extra INSPIRE zaken ondersteunen.
Misschien dat UMN Mapserver ook geschikt is, maar ik weet niet hoe ver
de specifieke INSPIRE ondersteuning gaat bij UMN Mapserver.
Wat zijn de aspecten waar je naar kijkt bij het proof of concept? Alleen
haalbaarheid of ook naar andere zaken?

--
Met vriendelijke groeten,

Thijs Brentjens
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Brentjens Geo-ICT B.V.
Nieuwravenstraat 13
3522 RK Utrecht
tel.: +31 6 11 31 70 44
email: thijs op brentjensgeoict.nl
http://www.brentjensgeoict.nl

KvK: 51885409 Kantoor Utrecht

Hoi Willy,

Het gaat er even om wat je bedoelt met "INSPIRE Services". Momenteel vnl
3 soorten:

View Services: via WMS (deadline okt 2011)
Download Services: via WFS (deadline okt 2012)
Metadata Services: via CSW

Voor de laatste is GeoNetwork, out of the box een goed OSS alternatief.
Wordt gebruikt in bijv. www.NationaalGeoregister.nl als INSPIRE CSW
endpoint.

Voor View en Download Services zie ik als OSS alternatieven deegree
(www.deegree.org enhttp://wiki.deegree.org/deegreeWiki/InspireNode) en
GeoServer. In mijn ervaring met implementatie INSPIRE sinds 2009 heeft
deegree (ja kleine letters) een completere INSPIRE implementatie die ook
goed in een ETL in te passen is. Het is belangrijk om bij INSPIRE naar
gehele architectuur te kijken, dus ook hoe je transformatie/ETL gaat
doen vanuit je bestaande data en hoe je View/Download combineert vanuit
1 datamodel.

Zie ook het INSPIRE FOSS project:http://inspire-foss.org  dat ik vanuit
Kadaster begonnen ben en verschillende presentaties zoals
http://2010.foss4g.org/presentations_show.php?id=3416

groeten,

Just

On 30-11-11 08:16, Willy Bakker wrote:
>/  Mijn collega's en ik hebben gisteren de opdracht gekregen om op korte
/>/  termijn (voor het eind van de week...) een shortlist met max. 3
/>/  alternatieven voor ArcGIS Server voor het serveren van INSPIRE services
/>/  op te stellen ten behoeve van een proof-of-concept die we in januari
/>/  gaan uitvoeren. Graag jullie suggesties. Ook ben ik op zoek naar
/>/  documentatie waarin producten vergeleken worden, Voorbeelden van wat ik
/>/  zelf al gevonden heb:
/>/  http://underdark.wordpress.com/2010/06/08/geoserver-vs-mapserver/  en het
/>/  onderzoek dat tijdens FOSS4G 2011 door  Tom Ellett von Brasch van
/>/  Statens Kartverk gepresenteerd werd
/>/  https://www.assembla.com/spaces/Nordic-SDI-Initiative/wiki/INSPIRE_service_validation_(ISV  <https://www.assembla.com/spaces/Nordic-SDI-Initiative/wiki/INSPIRE_service_validation_%28ISV>)
/>/  Vriendelijke groet,
/>/  Willy Bakker
/>/
/>/
/>/  Dutch mailing list
/>/  Dutch op lists.osgeo.org  <http://lists.osgeo.org/mailman/listinfo/dutch>
/

--
kind regards / met vriendelijke groet,

--Just

Just Objects B.V.     tel +31 65 4268627 Skype: justb4
The Netherlandshttp://www.justobjects.nl