[Dutch] Suggesties voor shortlist

Di Nov 29 23:58:45 PST 2011

Hoi Willy,

Het gaat er even om wat je bedoelt met "INSPIRE Services". Momenteel vnl
3 soorten:

View Services: via WMS (deadline okt 2011)
Download Services: via WFS (deadline okt 2012)
Metadata Services: via CSW

Voor de laatste is GeoNetwork, out of the box een goed OSS alternatief.
Wordt gebruikt in bijv. www.NationaalGeoregister.nl als INSPIRE CSW
endpoint.

Voor View en Download Services zie ik als OSS alternatieven deegree
(www.deegree.org en http://wiki.deegree.org/deegreeWiki/InspireNode) en
GeoServer. In mijn ervaring met implementatie INSPIRE sinds 2009 heeft
deegree (ja kleine letters) een completere INSPIRE implementatie die ook
goed in een ETL in te passen is. Het is belangrijk om bij INSPIRE naar
gehele architectuur te kijken, dus ook hoe je transformatie/ETL gaat
doen vanuit je bestaande data en hoe je View/Download combineert vanuit
1 datamodel.

Zie ook het INSPIRE FOSS project: http://inspire-foss.org dat ik vanuit
Kadaster begonnen ben en verschillende presentaties zoals
http://2010.foss4g.org/presentations_show.php?id=3416

groeten,

Just