[Dutch] QGIS en ArcGIS

Matthijs Laan matthijslaan op b3partners.nl
Vr Okt 14 04:10:07 PDT 2011

On 2011-10-14 12:32, Mister Husy wrote:
> Hallo, ik weet dat dit een opensource forum is en daar wil ik ook niet
> tussenkomen, maar ik heb laatst een topic gemaakt over dat me
> coordinaten niet goed zitten als ik me shapefiles toevoeg aan QGIS.
> Nu heb ik met ArcGIS dezelfde bestanden toegevoegd en zitten de
> coordinaten wel op de goeie plek, en ik heb bij allebei precies
> hetzelfde gedaan, alleen de shapefiles geopend.
> Nu moet me schoolopdracht toch in QGIS, en is mijn vraag hoe dit komt
> dat het in QGIS niet goed komt te staan. Ligt dit aan een bepaalde
> instelling in QGIS zelf dat niet hetzelfde is als bij ArcGIS?

Hoi Hussain,

Het zit hem waarschijnlijk in waar Raymond het over had: je biesbosch
shapefile is in een ander coordinatenstelsel dan de rest van je shapefiles.

Zoals gezegd kan QGIS on-the-fly herprojecteren. Je moet daarvoor wel
van je project het coordinatenstelsel goed instellen en er een vinkje
voor aanzetten.

Ik heb er een filmpje van gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=gdJSP1YCI-A&hd=1

Ik laad hier als voorbeeld een oude kaart in met gemeentes. Als je let
op de coordinaten onderaan zijn deze eerst in de buurt van 0,0. Na het
selecteren van 'on the fly reprojection' en het aanpassen van het
coordinatenstelsel van het project naar het Rijksdriehoekstelsel zijn de
coordinaten omgezet. Ook is Nederland niet meer gladgeslagen!

Matthijs