[Dutch] Concept statuten stichting osgeo.nl

Milo van der Linden milo op opengeogroep.nl
Di Dec 4 10:12:32 PST 2012

Ik ben met name erg nieuwsgierig naar de reglementen. Verder denk ik dat
het voor eventuele donateurs aantrekkelijk zou zijn als de stichting zou
streven naar een ANBI waardering.

Voor een ANBI is o.a. het "beschikkingsmachtcriterium" van belang, hiervoor
is het erg relevant dat het bestuur er alles aan doet om te voorkomen dat
een bestuurder over het vermogen kan beschikken alsof het zijn eigen
vermogen is. De basis van drie bestuurders die onderling beslissen over de
verkiezing van bestuurders is wat mij betreft wat krap. Maar wellicht
regelen jullie daar nog iets voor in een reglement?

Punt 8.1 vind ik persoonlijk wat vreemd. Ter indicatie; voor de
OpenGeoGroep hebben we deze expliciet laten vervangen door "Het bestuur is
niet gemachtigd" wat moet OSGeo.nl met registergoederen? Gaat de stichting
panden, schepen of vliegtuigen aankopen?

Verder wil ik hameren op transparantie, een goede verslaglegging van de
vergaderingen, een open en transparante administratie, net zoals de OSGeo
foundation dat doet. Ik kan niet helemaal uit de stukken halen hoe jullie
dat gaan doen.

Succes!

Milo

Op 4 december 2012 14:31 schreef Steven M. Ottens <steven op minst.net> het
volgende: