[Dutch] product-markt combinaties

Milo van der Linden milo op opengeogroep.nl
Do Mrt 22 14:14:54 PDT 2012

Hallo Gert-Jan en Paul,

Ik zie net dat de wikipagina is ontdaan van marktpartijen. Dank jullie wel!
Ik voel me daar persoonlijk een stuk gelukkiger bij.

- Op osgeo.org is een "service providers" pagina (
http://www.osgeo.org/search_profile?SET=1) hier kunnen commerciële partijen
zich profileren
- Op osgeo.org wordt niet gepraat in de vorm van oplossingen of
product-markt combinaties.OSGeo profileert productgroepen:

   - webmapping
   - desktop applications
   - Geospatial libraries
   - Metadata catalog
   - Other projects

- In mijn optiek doet de "Open source Geospatial foundation" dit heel
bewust. "Don't bite the hand that feeds"; OSGeo is afhankelijk van vele
bedrijven en instellingen en neemt doelbewust geen positie in het zakelijk
speelveld maar staat aan de zijlijn en reikt middelen aan. Er zijn in het
verleden op de OSGeo.org mailinglijsten ook al discussies geweest om
conflicts of interest in OSGeo.org en persoonlijke, commerciële motieven te
voorkomen. Voor zover ik weet heeft dit nooit to echte conflicten geleidt
maar is dit altijd netjes besproken, in het juiste kader geplaatst en
opgelost. Ik meen me te herinneren dat er ooit iemand is teruggetreden uit
het bestuur omdat hij zelf trainingen wilde gaan geven (weet even niet meer
wie)

Persoonlijk ga ik me nog eens goed verdiepen in de positie van osgeo.org en
osgeo.nl in het bijzonder. Ik neem
http://www.osgeo.org/content/foundation/about.html als startpunt en ga hier
eens goed mijn best doen te achterhalen hoe osgeo.org zijn neutrale positie
zo goed weet te behouden.

Op 22 maart 2012 09:49 schreef Gert-Jan van der Weijden <geejee op dds.nl> het
volgende: