[Dutch] Vrijgave van 3D Top10NL: welk (open) formaat?

Sebastiaan Couwenberg sebastic op xs4all.nl
Wo Aug 20 08:57:00 PDT 2014

On 08/20/2014 05:19 PM, Bart van den Eijnden wrote:
> GeoJSON is alleen zinvol als de coordinaten naar CRS84 getransformeerd worden.
>
> Ik denk dat shapefile ook nog steeds wel handig is.

De keus voor shapefiles als een van de opties lijkt me prima, maar
aangezien shapefiles geen open data formaat zijn lijkt mij een op GML
gebaseerd formaat meer wenselijk.

GeoPackage als alternatief voor shapefiles lijkt mij een goede keuze,
alleen is de ondersteuning hiervoor in de verschillende software
projecten nog beperkt.

GDAL 1.11.0 en SpatiaLite 4.2.0 hebben hiervoor ondersteuning, maar deze
versies zullen de aankomende Debian stable release niet gaan halen.
Hopelijk GDAL 1.11.0 wel, maar SpatiaLite 4.2.0 is bijzonder
onwaarschijnlijk.

Voor zo breed mogelijke bruikbaarheid van de open data is een breed
ondersteunt data formaat gewenst. GML of GeoJSON lijken mij daarvoor de
beste keuzes. In de GML familie is CityGML waarschijnlijk een betere
keuze gezien het specifiek is bedoelt voor 3D objecten en is tevens een
OGC standaard.

Mvg,

Bas

--
 GPG Key ID: 4096R/E88D4AF1
Fingerprint: 8182 DE41 7056 408D 6146  50D1 6750 F10A E88D 4AF1