[Dutch] BAG geometrie ophalen obv adres

Gertjan Idema g.idema op zonnet.nl
Do Jun 16 09:03:24 PDT 2016

Paul,

Dit is wat de BAGViewer in essentie doet:

1.
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/api/search?count=10&offset=0&searchQuery=grote+markt+1,+groningen
Het resultaat bevat een verblijfobject id (0014010011065378) en de
coordinaten: 233817.714, 581973.707

2. Een query op basis van het verblijfsobject id:
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/api/bag/bevragen?objectId=0014010011065378
Dit geeft onder anderen het pand id: 0014100010934570
(Er worden ook queries gedaan voor lig- en standplaatsen, maar die laat
ik hier even achterwege);

3. Een WFS query op basis van het pand id naar
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/wfs
POST data:

<wfs:GetFeature xmlns:wfs="http://www.opengis.net/wfs" service="WFS" version="1.0.0" xsi:schemaLocation="http://www.opengis.net/wfs http://schemas.opengis.net/wfs/1.0.0/WFS-transaction.xsd" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
<wfs:Query typeName="pand" xmlns:null="http://bag.geonovum.nl">
<ogc:Filter xmlns:ogc="http://www.opengis.net/ogc">
<ogc:And>
<ogc:Or>
<ogc:PropertyIsEqualTo>
<ogc:PropertyName>identificatie</ogc:PropertyName>
<ogc:Literal>0014100010934570</ogc:Literal>
</ogc:PropertyIsEqualTo>
</ogc:Or>
<ogc:BBOX>
<ogc:PropertyName>geometrie</ogc:PropertyName>
<gml:Box xmlns:gml="http://www.opengis.net/gml" srsName="EPSG:28992">
<gml:coordinates decimal="." cs="," ts=" ">233451.474,581775.467
234183.954,582171.947</gml:coordinates>
</gml:Box>
</ogc:BBOX>
</ogc:And>
</ogc:Filter>
</wfs:Query>
</wfs:GetFeature>

Dit geeft onder anderen de pandgeometrie.

Andere opties:
- In plaats van de kadaster WFS kan je ook deze (officiƫle?) gebruiken:
http://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs
- Omdat beide WFS services ook de pandgeometrie teruggeven bij het
opvragen van een verblijfsobject, kan je stap 2 ook overslaan en het
verblijfsobject opvragen via de WFS service
-De laatste stap zou je ook op basis van OpenStreetmap kunnen doen:

http://overpass-api.de/api/interpreter?data=[out:json][timeout:25];(way["ref:bag"="14100010934570"]);out body;>;out skel qt;

Zorg er daarbij wel voor dat je de voorloop nullen van het pand id weg
laat.

Groeten,
Gertjan Idema