[Dutch] BAG geometrie ophalen obv adres

Vr Jun 17 02:47:21 PDT 2016

Beste Mensen,

Het blijft natuurlijk wat "gissen" met de beschikbare, op BAG gebaseerde
diensten: GeoCoder, WFS, BAGViewer(s). Geometrisch blijft tricky om de
redenen genoemd. De GeoCoder kan ook nog eens centroiden teruggeven
(bijv ligplaatsen, staanplaatsen). Op adres zoeken met BAGViewer API is
beperkt: tot BAG data, t/m woonplaats en niet "fuzzy". In ieder geval
zul je m.i. met "ingang adres" altijd via een BAG id van een VBO naar
een Pand moeten (helaas soms zelfs meerdere Panden gekoppeld aan VBO, en
omgekeerd)

Er is m.i. licht aan einde tunnel:
- er wordt gewerkt aan nieuwe versie PDOK GeoCoder (ref gezien, waar?)
- PDOK IdeaWall:
http://ideas.theideawall.com/pdok/Forum/Details/41b4e80e-52a7-4821-88c4-3c685465e1c6

Ik denk/vind dat de nieuwe versie van de GeoCoder ook BAG id's zoals
VBOs, Pand gaat wat ver, zal moeten gaan teruggeven. Via VBO
"gerelateerd Pand" kun je via WFS bij Pand(en). Voor deze keten zijn dan
wel 3 calls nodig:

- GeoCoder: adres --> VBO id
- WFS-VBO: VBO id --> Pand id
- WFS-PND: Pand id --> Pand geometrie

De basis services zijn ook bedoeld om "hogere services", als Pand voor
adres" mee te maken, viz BagViewer. Iedereen wil nl weer iets anders
met/uit de BAG :-).

Hartelijke groet,

Just