[Dutch] Raf luchtfoto geofreren / overlay maken

Jan Wollring jan.wollring op gmail.com
Do Jan 26 08:22:59 PST 2017

Hoi Jan,

Ik zit ook op de lijst en ik studeer momenteel deeltijd Geodesie in
Utrecht. Als onderdeel van deze studie heb ik vorig jaar een lesblok
luchtfotogrammetrie gehad. Maar zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn.Ik
heb ondertussen wat ervaring gekregen in QGIS dus hoop ik je met deze mail
op weg te helpen.

QGIS is dus wat je moet hebben, en luchtfoto's. Ik heb van het internet een
willekeurige luchtfoto geplukt en het resultaat is tamelijk goed. Wat heb
ik gedaan?

   1. Eerst maak je in QGIS een nieuw project aan en voegt via de PDOK
   plugin de Opentopo laag toe, als referentie. Je zoomt in op de locatie waar
   je de luchtfoto ongeveer zou verwachten.
   2. Je start de Georeferencer (Raster -> Georeferencer -> Georeferencer)
   3. Klik op het knopje met de blokjes [image: Inline afbeelding 1]. Voeg
   de luchtfoto toe. Kies als CRS ESPG:28992 (RD coördinaten).
   4. Zoek nu punten op de foto. Je kan de foto zoomen met het muiswiel,
   pannen door het muiswiel ingedrukt te houden.
   5. Zoek een aantal referentiepunten uit. Minimaal drie, meer is beter.
   Zoek punten uit die verspreid op de foto liggen, ook aan de randen.
   6. Klik op een punt. Er komt een dialoogvenster waar je coördinaten kan
   invullen, maar wij kiezen voor 'Van kaartvenster'.[image: Inline
   afbeelding 2]
   7. Zoek je punt uit op de kaart, zo nauwkeurig mogelijk, en klik met de
   linkermuistoets. De coördinaten worden nu ingevuld in de dialoog. Klik op
   OK.
   8. Herhaal stap 6/7 totdat je op minimaal 3 punten zit.
   9. Als je alle punten hebt ingevoerd klik je op het groene pijltje [image:
   Inline afbeelding 3].
   10. Kies in het volgende dialoogvenster Transformatieinstellingen als
   transformatietype *projective*. Kies een uitvoerraster bestand (de
   suggestie is waarschijnlijk al goed). Vergeet niet het resultaat gelijk in
   te laden: [image: Inline afbeelding 4]. Klik nogmaals op het groene
   pijltje. Nu wordt de berekening gestart. De foutmarge (in pixels) wordt in
   de tabel zichtbaar.
   11. Je kan de Georeferencer sluiten. Het resultaat is zichtbaar als
   nieuwe laag in QGIS.
   12. Klik met de rechtermuistoets op de nieuwe laag en kies Eigenschappen.
   13. Klik in de volgende dialoog op Transparantie en selecteer
   bijvoorbeeld 30%, Klik op OK.
   14. Sleep eventueel de Opentopo laag naar onderen.

Het resultaat:

[image: Inline afbeelding 5]

De RD coördinaten van de muispijl staan rechtsonder vermeld in QGIS. Deze
kan je eventueel overnemen in je GPS. Je zou ook een puntenlaag kunnen
toevoegen en daar de punten op aanbrengen, en dat dan exporteren naar een
door jouw GPS bruikbaar bestand.

Veel succes, als je nog vragen hebt stel die gerust, Ik hoop dat ik je
hiermee een beetje heb geholpen.

In mijn jeugd heb ik elke zomer doorgebracht in één van de bunkers in het
Kostverlorenpark in Zandvoort. Gespeeld in de schietposten. Vandaar dat je
onderwerp me aantrekt! De bunkers staan er nog steeds, zo'n 36, en zijn
allemaal omgebouwd tot eenvoudig zomerverblijf. Ze worden, als ze
vrijkomen, tegenwoordig verkocht. Soms voor meer dan €50.000...! En dat
voor 12 m²...

Groet, Jan Wollring