[OSGeo Suomi] Esittelen itseni

Ari Jolma ari.jolma at tkk.fi
Fri May 9 09:02:33 EDT 2008

Hei,

Esittelen tässä itseni tämän vapaan lähdekoodin
paikkatieto-ohjelmistojen verkoston kokoonkutsujana.

Olen ollut likipitäen 5 vuotta 5-vuotisessa geoinformatiikan
lahjoitusrahalla käynnistetyssä professuurissa TKK:lla. Taustaltani olen
vesitalouden alalta väitellyt tekniikan tohtori.

Olen kirjoittanut ohjelmia kolmisenkymmentä vuotta, tosin vasta 80-luvun
lopulta lähtien tiiviimmin. Aluksi paljolti Pascalilla, sittemmin C:llä
ja Perlillä ja Javalla - Visual Basicillakin tosin jotain on tullut
tehtyä. Linuxin käyttäjä olen suunnilleen vuodesta -93. Tosin käytän
myös paljon tätä kaupallista käyttöliittymää ja nykyisin ohjelmoin
siinä, tosin vapailla ohjelmankehitysohjelmistoilla.

Ohjelmien käyttö minulla rajoittuu paljolti yleisiin ohjelmiin, koska
paikkatietojutut teen pääasiassa omatekoisilla ohjelmilla - ja niistä
ovat opiskelijatkin saaneet kärsiä. Isohko osa tutkimustyöstäni tapahtuu
"Geoinformatica":ksi nimetyn ohjelmistopinon ympärillä, jonka ytimessä
ovat Perl, GDAL ja GTK+. Olen GDAL:in skriptausympäristössä Perlistä
vastuullinen. Muita kieliähän siellä ovat mm. Python, Java ja C#. Käytän
kyllä satunnaisesti QGISsiä, olen asentanut MapServerin pari kertaa,
olen käyttänyt GRASSia ja R:ää ja kokeillut muitakin, esim. uDiggiä -
sen verran että yhden bugiraportin olen kirjoittanut. PostgreSQL:ää olen
käyttänyt yli kymmenen vuotta ja minusta PostGIS on yksi vapaiden
paikkatieto-ohjelmistojen helmistä. Maksullisten paikkatieto-ohjelmien
käytöstä minulta on melkein turha kysyä mitään.

Tutkimusmielessä olen kiinnostunut paikkatieto-ohjelmistoista
erityisesti osana ympäristön suunnittelun tietojärjestelmiä ja ohjelmistoja.

Olen ProGISsin hallituksessa viime talvesta alkaen (se siitä seuraa kun
menee yhdistyksen kokoukseen), OSGeossa olen ns. Charter Member, ja
sitten olen parissa muussakin yhdistyksessä.

Mukavaa, että lähettämääni kyselyyn vastasi niinkin moni (vajaa 20).
Ilmeisesti tähän liittyvällä tiedolla on tarvetta.

Onko muuten kukaan teistä lähdössä syksyllä Cape Towniin FOSS4G
2008:aan? http://conference.osgeo.org/index.php/foss4g/2008

Ari

--
Prof. Ari Jolma