[OSGeo Suomi] Esittelen itseni (OSGeo Suomi-listalaisille)

Sampsa Lommi Sampsa.Lommi at metla.fi
Wed May 14 03:33:23 EDT 2008

Hei,

tällä hetkellä olen FreeLancer FM-biologi, ja opiskelen GIS-aihepiiriä
omatoimisesti.

Olen käyttänyt/opiskellut seuraavia vapaita ohjelmia:
- R (cran-R) (jonkin verran kokemusta, tykkään ohjelmoida R:llä
kaikenlaista, myös grafiikkaa, karttoja ym.)
- QuantumGIS(= QGIS) (jonkin verran käyttänyt; symbolien tulostumisessa
esim. pdf-outputissa on yhä ongelmia)
- GRASS (alkeet hallussa, vielä paljon opiskeltavaa)
- PostgreSQL/PostGIS (opiskelu vasta alussa)
- Python ja Perl (tavoitteena opiskella kun vain ehdin, tarvitsen jonkun
kätevän kielen tekstimuotoisten koordinaatti ym. tiedostojen
muokkaukseen. Windowsissa käytän NoteTab-editoria, jossa makrokieli,
tämä pitäisi korvata jollain vastaavalla vapaalla kielellä. Myös
portable-SQLtietokanta python/Gadfly kiinostaa)

Muutaman vuoden olen käyttänyt Xubuntu -Linux-käyttöjärjestelmää, johon
olen melko tyytyväinen. Windows-tarve on vähentynyt, mutta en tule
toimeen täysin ilman sitä.

Olen kiinnostunut yhteistyöstä muiden vapaiden GIS-ohjelmien käyttäjien
kanssa. Jokin keskustelufoorumi voisi olla yksi mahdollisuus yhteistyön
lisäämiseksi. Kiinnostavia olisivat esim. GRASSia varten räätälöidyt
suomalaiset esimerkkiaineistot (korkeusmalleja, vektori- ja
rasteriaineistoja), jotka olisivat käytettävissä ilman
rekisteröitymismuodollisuuksia.

Olisi hyvä saada aikaiseksi tutoriaali kuinka yhdistelmä GRASS - QGIS -
PostgreSQL saadaan toimimaan yhdessä mahdollisimman pienellä vaivalla
(Linuxissa, ehkä muuallakin) vapaita suomalaisia esimerkkiaineistoja
käyttäen. Itse olen vasta alussa, mutta innokas kokeilemaan.

Sampsa Lommi
Sähköposti: etunimi.sukunimi(at)gmail.com
tai etunimi.sukunimi(at)metla.fi