[OSGeo Suomi] devALPO: Ohjelma ja ilmoittautuminen

Rahkonen Jukka jukka.rahkonen at mmmtike.fi
Tue Sep 24 00:21:17 PDT 2013

Ari Jolma kirjoitti:

> Mun isoin mielenkiinto kohdistuu tällä hetkellä ehkä näihin:

> - WFS GDAL:in (no, OGR) ja Perlin avulla - olisi kiva saada webin kautta konfiguroitava systeemi, jossa PostGISsissä oleva data (kaikki tai tietyt tai niiden johdannaiset näkymien avulla) jaetaan WFS:n kautta ja tietysti myös transaktiot. Eli siis olemassaolevan ohjelman(1) parantelua ja kehittelyä. En ole muuten ihan ajan tasalla minkälaisia ratkaisuja tähän on muilla (väärillä) ohjelmointikielillä kuten Java (GeoServer).

Minun mielestäni tuo on toteutettu Geoserverissä oikein hyvin sekä toimintojen että selainkäyttöliittymän puolesta.  Toiminnot, mukaan lukien transaktiot, saatiin melko hyvin toimimaan myös TinyOWS:ssä ennen kuin sen kehittäjä rupesi ilmeisesti tekemään jotain muuta projektia, mutta sen säätö tehdään asetustiedostojen avulla.  Eikö huvittaisi tehdä jotain, mitä ei ole aikaisemmin tehty, ja käyttää Spatialiteä PostGIS:n sijasta?  Toisaalta, varmaan sinä tuolla Perlilläkin pystyt sisustamaan itsellesi ihan ikioman ekologisen lokerosi.

-Jukka-