[OSGeo Suomi] devALPO: Ohjelma ja ilmoittautuminen

Ari Jolma ari.jolma at gmail.com
Tue Sep 24 01:35:41 PDT 2013

On 09/24/2013 10:21 AM, Rahkonen Jukka wrote:

> Minun mielestäni tuo on toteutettu Geoserverissä oikein hyvin sekä toimintojen että selainkäyttöliittymän puolesta.  Toiminnot, mukaan lukien transaktiot, saatiin melko hyvin toimimaan myös TinyOWS:ssä ennen kuin sen kehittäjä rupesi ilmeisesti tekemään jotain muuta projektia, mutta sen säätö tehdään asetustiedostojen avulla.  Eikö huvittaisi tehdä jotain, mitä ei ole aikaisemmin tehty, ja käyttää Spatialiteä PostGIS:n sijasta?  Toisaalta, varmaan sinä tuolla Perlilläkin pystyt sisustamaan itsellesi ihan ikioman ekologisen lokerosi.

Spatialite ja PostGIS ei paljoa eroa toisistaan OGR:n kannalta, koska
sen ideanahan on luoda yhtenäinen API datalähteisiin. PostGISsin
mainitsin tuossa siksi, että sille on olemassa mainio valmis
webkäyttöliittymä phpPgAdmin.

Tutkimustyössä on aina se vaihe, jossa pitää tehdä se mitä on jo aiemmin
tehty jotta itse pääsee riittävän hyvin perille asioista. Tutkimustyössä
ei myöskään välttämättä ole tarkoituksena saada vaan vain jotain
toimivaa aikaiseksi vaan voi olla muitakin näkökulmia. Tietysti sen
millä tasolla asiaa tarkastelee voi valita. Mua kiinnostaa tuo palvelun
käsite sinänsä - tietysti GeoServerin ja muiden tämänhetken tilanne
pitää selvittää itselle puhumattakaan standardeista jne - ja luotan
omaan intuitiooni sen tutkimisessa.

Minusta muuten esim TinyOWS:ssa - katselin sen koodia -  on tehty
sellaista mihin on jo ollut hyvät ratkaisut olemassa. Perlissä on
perinteisesti hyvät valmiit työkalut webpalveluja varten. Valitettavasti
nää on ohjelmointikieliasioita monesti. Javaan olen nykyisin mieluiten
koskematta enkä edes valmiita Java-ohjelmia mielellään halua ylläpitää
omilla koneillani. En nyt pitäisi Perliä ihan kirosanana kuitenkaan. Ei
aloiteta tästä nyt uskonnollista sotaa.

Ari