[Poland] soft

Tomasz Kubik tomasz.kubik w pwr.wroc.pl
Pią, 24 Sie 2012, 17:25:37 PDT

----- oryginalna wiadomość -----
od: Robert Szczepanek <robert w szczepanek.pl>
data: piątek, sierpień 24, 2012 22:57
temat: Re: [Poland] soft
do: Mateusz Loskot <mateusz w loskot.net>
kopia do: poland w lists.osgeo.org

> premierę strony

> aplikacje wraz z
> zorganizować od strony

> Artur, napiszę krótko - Wasze koło wymiata. Trzymam kciuki.

> Wszystko zależy od tego, co jest Waszym celem.
> Z ostatnich dyskusji na listach OSGeo wynika, że nowe projekty
> raczej wybierają bardziej liberalne licencje - MIT, BSD, albo
> coś w tym stylu.
> A jeśli programy mają być związane ze SpatiaLite, chyba
> najlepiej byłoby robić to na takiej samej licencji, czyli na GPL v3.
>
> pozdrawiam,
> Robert

Co do licencji, to trudno na szybko coś mądrego doradzić. Zgadzam się z Robertem co do licencji powiązanych ze SpatialLite. Jednak samo zagadnienie jest chyba nieco szersze. No bo jeśli mowa o nowej stronie internetowej, to samo jej przygotowanie i opublikowanie wiąże się  a)  z jakimś narzędziem b) z jakąś treścią. Narzędzie to pewnie będzie open-source'owy CMS, a z nim związane będą jakieś style, szablony itp. To może podlegać copyrightom lub copyleftom. Podobnie treść - choć ja sam preferuję Creative Common NC-BY-SA. Jeśli chodzi o repozytorium kodu, to też jest niezłe pole do rozważań. Od strony narzędziowej mamy git, svn, cvs (...???) oraz serwisy, które to wszystko oferują (własne lub obce).
Sam kiedyś miałem pomysł, aby utworzyć repozytorium dla projektów studenckich (i innych), aby "polska myśl geoinformatyczna" mogła przebijać się gdzieś dalej. No i żeby projekty miały szansę na dłuższe życie niż do terminu uzyskania zaliczenia. Jednak trudno było mi go zrealizować, głównie przez problemy z postawieniem i utrzymaniem serwera (sprzęt + administracja). Skończyło się na tym, że moi studenci robią trochę rzeczy na assembli oraz dropboxie (choć zdarza się mi prowadzić projekty w ramach dydaktyki, realizowane na uczelnianym serwerze ).
Przy okazji - ciekawy jest sam problem licencjonowania dzieł studenckich. Bo jeśli coś powstaje na uczelni, to ma ona do tego też jakieś prawa. Wyjściem z takiego patu jest skażenie GPL - wtedy o żadne zarzuty nie trzeba się martwić. Tak też i robię sam. Od kilku już lat pilnuję, żeby kod powstający w ramach prac pod moim kierunkiem zawsze był dobrze "licencyjnie zabezpieczony" (co zazwyczaj wiąże się ze wstawieniem nagłówków do każdego pliku źródłowego z referencją do licencji GPL, która umieszczona jest w katalogu głównym projektu).
Swoją drogą raz musiałem zmieniać założenia studenckiego projektu właśnie ze względu na warunki licencyjne wykorzystywanych w nim komponentów (chodziło o to, że mapy Googla miały być schowane za stroną logowania - a na to googlowa "darmowa" licencja nie pozwala).
Co więcej, obecnie oprogramowanie bywa tworzone z różnych kawałków - a co za tym idzie, narażona jest na licencyjny galimatjas. Ostatnio na liście dyskusyjnej było trochę postów dotyczących problemu licencjonowania.
No i to by było na tyle :)

Na koniec chciałbym poprzeć sugestię Roberta
"A może po prostu zacząć na stronie OSGeo Polska..."

Pozdrawiam,
Tomek