[Dutch] Re: QGIS en ArcGIS

Raymond Nijssen r.nijssen op terglobo.nl
Ma Okt 17 01:38:53 PDT 2011

Hussain,

Volgens mij een prima prj-bestand. Je coordinaten zijn in graden op de
wgs84 ellipsoide. Dus niet in meters in de RD-projectie.

Voor QGIS:
- Start nieuw project
- Kies menu: Bestand > Projectinstellingen...
- Zoek op "28992" en selecteer 'Amersfoort / RD New'
- Zet een vinkje linksboven bij 'gelijktijdige crs-transformatie gebruiken'

Nu is je qgis-project in RD, en wordt data die je toevoegt automatisch
in RD getoond, als er een goed prj-bestand bij is.

Tip voor Nederlanders:
- Kies menu: Extra > Opties... > tabblad: CRS
Hier kun je RD als standaard instellen voor alle nieuwe projecten en/of
kaartlagen.

PS Weet er iemand een betere nederlandse vertaling voor 'on-the-fly
reprojection'???

Groet,
Raymond

Terglobo