[Dutch] Bijeenkomst Open Metadata

Gert-Jan van der Weijden geejee op dds.nl
Wo Feb 22 04:26:43 PST 2012

Hoi Ron,

Dat roept warme herinneringen op aan een metadatamiddag die ik eind 2009 in mijn AGGN (arcgis gebruikrsgroep) ism LNV/GCC georganiseerd heb.

Daarbij was ArcGIS het uitgangspunt, en bekeken we diverse 3rd party tooling er om heen. Met zo’n 20 man/vrouw, allemaal experts (in beginsel op uitnodging) om echt tot verdieping te komen.

Arjen Put (PBL- Bilthoven) liet zien wat zij met de Aris data processing tool deden, Dian Jansen (DLG) vertelde over hun beheer en configuratieproblemen met GeoSticker, Martijn Spoon (PBL-Den Haag) over hun Geo Portal Toolkit installatie. Esri (Marcel de Rink) was er ook bij aangeschoven, en namens GeoNovum was Ine de Visser volgens mij ook aanwezig.

Ik zou voor de positionering wel scherp maken wat je uitgangspunt is:

-          Is een ArcGIS framework de basis en zoek je (3rd party) tooling (Aris’ data processing tools, GeoCat Bridge) daar omheen. Of wil je meer te weten komen over alternatieven (GeoNetwork). Open source, of open en closed.

-          Of zelfs “open development in a closed source environment: bijv.  gezamenlijk o.b.v. uitgebreide config mogelijkheden van argis 10 (arcgismetadtatoolkit) een metadata editor ontwikkelen. Iis dit ook werkterrein van osgeo.nl J leuk discussiepunt!

-          Gaat het alleen om de techniek of ook om de workflow

-          Gaat het om iedere organisatie voor zich, of om de provincies (en beperkt anderen) gezamenlijk. Als voorbeeld: waarom zou de GeoServer installatie voor het NGR niet –ook- als SAAS kunnen worden aangeboden;

Da’s misschien ook wel de vraag of je het als event van osgeo.nl wil positioneren,  of als gezamenlijk event van de gezamenlijke provincies met medewerking van Esri en osgeo.nl (of als event van osgeo.nl en de AGGN?)

Groet!

Gert-Jan