[Dutch] Kadaster biedt per 1/1/2012 een aantal gegevenverzamelingen aan als 'open data'.

Just van den Broecke just op justobjects.nl
Do Jan 5 13:42:44 PST 2012

Denk dat je GDAL 1.8 of hoger nodig hebt (complex GML support). Linux
distros hebben vaak lagere versie. Ik gebruik daarom UbuntuGIS:
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuGIS

# GML files unzippen (2x) of bijv 1 enkele en dan per gml file bijv:

# kijken wat er in zit
ogrinfo -al 25_west.gml | less

# PostGIS DB aanmaken genaamd "top10nl", bijv
su postgres
createdb -T postgis top10nl

# GML naar PostGIS (evt herprojecteren)
# ogr2ogr -append -a_srs epsg:28992 -s_srs epsg:28992 -f PostgreSQL
PG:"dbname='top10nl' host='localhost' port='5432' user='postgres'
password='xyz' 25_west.gml

Duurt even, maakt 13 tabellen aan.

# hierna WMS aanmaken, evt met GeoServer en default styling SLD

Probleem dat ik vond is dat ogr2ogr niet met meerdere geometrieen per
object kan omgaan en dan steeds de laatste per feature oppikt (?). Ik
ben aan het kijken hoe dit op te lossen is.  In de gegenereerde .gfs
file kan wel een enkele geometrie attribuut aangewezen worden. Zie
http://www.gdal.org/ogr/drv_gml.html Uitsplitsen over meerdere tabellen
lijkt mij voor visualisatie het beste, bijv wegdeel_punt, wegdeel_lijn,
wegdeel_vlak etc. Zou met XSLT in simpele voorbewerkingsstap mogelijk
moeten zijn.

Lanzamerhand begin ik toch aan een gezamelijk FOSS-projectje te denken...

groeten,

Just

--
kind regards / met vriendelijke groet,

--Just

Just van den Broecke  just op justobjects.nl
Just Objects B.V.     tel +31 65 4268627 Skype: justb4
The Netherlands       http://www.justobjects.nl