[SPAM]Re: [Dutch] Kadaster biedt per 1/1/2012 een aantal gegevenverzamelingen aan als 'open data'.

Frank Steggink steggink op steggink.org
Vr Jan 6 12:27:30 PST 2012

On 6-1-2012 18:57, Marc Coevoet wrote:
> Besten,
>
> Van de site haalde ik een zip
> http://mirror.openstreetmap.nl/kadaster/Kadaster_Top25_namen.zip
>

> Uit het pakket mdbtools-gmdb kan ik de data bekijken:  (oobase was te
> lang onderweg ..):
> /usr/bin/gmdb2 Top25namen_07.mdb
>
> En nu dacht ik: zou ik al die (mooie) plaatsnamen van gehuchten kunnen
> stoppen in een POI?
>
> Ik zie in TOP25NAMEN-tekst-07 wel een lijst (klik op "data"), maar de
> coord staan daar niet in.
>
> Enfin, de Franse IGN is trots op 2 miljoen plaatsnamen, ik zie er toch
> [...]
Marc,

De data hebben we met FWTools omgezet naar SHP:
http://mirror.openstreetmap.nl/kadaster/top25namen_tekst_07_shp.zip . Om
de een of andere reden is dit bestand een stuk kleiner dan de MDB. In de
tabel TOP25NAMEN-tekst-07 zit de geometrie als binaire data in de kolom
Shape. Niet handig, vandaar dat we het omgezet hebben.

Het klopt dat veel namen opgebroken zijn. Aan de tabel is te zien dat de
namen vooral bedoeld zijn voor weergave als labels (font-properties,
alignment, etc.). Wel jammer, "echte" toponiemen zijn het dus niet (want
die zou ik niet opgeknipt verwachten).

De toponiemen-database schijnt apart bijgehouden te worden van Top10NL.
Zie het commentaar van Richard hier:
http://blog.openstreetmap.nl/index.php/2012/01/04/2012-het-jaar-van-het-integreren-van-data/#comments

Groeten,

Frank Steggink