[Dutch] plus/minnen google vs IRC

Richard Duivenvoorde rdmailings op duif.net
Di Apr 16 01:52:07 PDT 2013

On 15-04-13 23:23, Paul van Genuchten wrote:
> In de afgelopen IRC chat een eerste verkenning van eventuele change naar
> hangout ipv IRC voor de twee wekelijkse community meetings. De meningen
> waren erg verdeeld. Vandaar een korte inventarisatie van een aantal
> plussen en minnen van IRC vs Hangout (= soort chatroom van google met
> voice chat, en indien gewenst ook camera, waarbij de camera steeds beeld
> wisselt naar degene die aan het woord is, in de hangout kunnen ook
> textberichten gebruikt worden). Heb je hier nog gedachten over, laat ze
> me weten, dan neem ik ze op in mijn plus/min inventarisatie.

In het afgelopen QGIS hackfest waren er steeds technische probleempjes
met een hangout.
Bij mij crashte de (flash)plugins die je nodig hebt voor de camera's.
Eigenlijk alleen Chromium werkte redelijk.
Mijn ervaring is dat je veel aansluit/afsluit/opnieuw opzetten gedoe
hebt vooraf en tijdens een meeting. Als het goed werkt is het prachtig...

Ik onderschrijf dat het lastig is om met geschreven woord de toon goed
aan te slaan of te interpreteren.

Maar qua teruglezen en transparantie is geschreven woord WEL heel
duidelijk. Ik kan in een halfuurtje gerust 4 irc meetings van 2 uur
scannen. Dat valt niet mee met een stream.

Het blijft een gesloten technologie: flash en all 'we do no
evil'-Google. Over een paar jaar zal het hoop ik gewoon een standaard
onderdeel zijn van browsers met gewone Open standaarden...

m.a.w.: IRC +1

Richard