[Dutch] Verse Qgis gebruiker

Richard Duivenvoorde rdmailings op duif.net
Di Jul 29 23:20:39 PDT 2014

On 29-07-14 22:45, Loek van Grinsven wrote:
> Dag,
>

> Ik ben nu ene tijdje bezig met Qgis maar nog redelijk onervaren. Mag ik
> een vraag stellen?
>
> Ik heb vanuit TOP10NL en BAG per provincie shapes aangemaakt van
> gebouwen, wegen, wateroppervlakken en terreinen met extra velden voor
> naam, omschrijving en dergelijke. Dit deed ik met Qgis 2.2. Van deze
> shapes selecteer ik een gebied, bijvoorbeeld een dorp met het
> rechthoekselectietool. Door rechtsklikken op de laag kon ik dan de
> selectie als shape wegschrijven en in andere software (Geomilieu van
> [...]

Hi Loek,

2.5 is de 'ontwikkel'-versie, en daar is inderdaad intussen het een en
ander weer veranderd, o.a. om het aantal menu-items een beetje te beperken.

Als je nu kiest voor 'save as/opslaan', dan krijg je een nieuwe dialoog,
en DAARIN kun je kiezen om ofwel alle features op te slaan, of alleen de
geselecteerde. Je kunt er nu ook voor kiezen om de aangemaakte bron
direct toe te voegen aan QGIS.

HTH groetjes,

Richard Duivenvoorde