[Dutch] Postcode bronbestand

Gert-Jan van der Weijden geejee op dds.nl
Vr Nov 28 14:15:27 PST 2014

Nog een postcode-bijzonderheid

Per 2014 is een deel vd woonplaats Duivendrecht (gem. Ouder-Amstel)
"afgescheiden" als Amsterdam-Duivendrecht, zodat de aldaar gevestigde
bedrijven toch "Amsterdam" op hun briefpapier kunnen zetten maar wel met een
logische postcode door hulpdiensten kunnen worden gevonden

Zie
http://www.ouder-amstel.nl/home/nieuws/nieuwe-plaatsnaamaanduiding-amsterdam
-duivendrecht

groet,

Gert-Jan

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: dutch-bounces op lists.osgeo.org [mailto:dutch-bounces op lists.osgeo.org]
Namens Gert-Jan van der Weijden
Verzonden: vrijdag 28 november 2014 22:33
Aan: e.zegers op chello.nl; dutch op lists.osgeo.org; info op imergis.nl
Onderwerp: Re: [Dutch] Postcode bronbestand

@Emil: Postcodes en CBS wijk/buurten mixen, daar heb ik me jaren geleden ook
beroepsmatig mee bezig gehouden. Dat blijft arbitrair

Los van die CBS wijken en buurten: belangrijkste is naar mijn idee een serie
eisen die je aan de data moet stellen:
1. grenzen als Baboesjka poppetjes passend op (BAG-gemeenten en
woonplaatsen)
2. grenzen als voor de rest samenvallend met objecten (spoor, watre) uit
top10nl 3. iedere postcode die in de BAG voorkomt moet in het
postcodebestand voorkomen 4. van ieder adres uit de BAG (=gekoppeld aan
verblijfsobject) moet de postcode in het bijbehorende 4-pos postcde cq
6-pos. postcodevlak vallen 5. het is handig als de postbus-postcodes óók
ergens in je postcodebestand zitten. Bijvoorbeeld als extra records zonder
geometrie

Als je postcodeleverancier (Geodan, First Element, Bridgis etc.) hier aan
kan voldoen heb je een goed bestand te pakken.

Verder:
A. door het "postcode-conflict" dat 2-3 jaar terug tussen TNT/TPG/PostNL en
Ministerie van IenM woedde zijn er nog steeds BAG adressen die geen formele
(=in de BAg voorzien van postcodebesluit van PostNL) postcode hebben.
b: Ultieme testgebied is Den Haag. Daar zijn de postcodes ooit (1977?)
geďntroduceerd, waarbij de PC4's in eerste instantie vooral langs straten
ipv als compactere polygonen toegekend werden. Dat levert in de Hofstad
nogal grillige postcodepatronen op

Groet,

Gert-Jan