[Dutch] Postcode bronbestand

Richard Duivenvoorde rdmailings op duif.net
Za Nov 29 03:57:25 PST 2014

On 28-11-14 19:25, Jan-Willem van Aalst wrote:
> Beste mensen,
>

> Wie weet wie momenteel de bronhouder is van het vectorbestand van de
> postcodegrenzen, en op welke webpagina dat besteld kan worden?
>
> Mijn mailtje naar postnl.nl wordt niet beantwoord…

Hi JW,

zoals volgens mij hierboven al door anderen gezegd: de postcodes kennen
geen 'officiele' grenzen. Maar ik weet dat er (meerdere?) partijen zijn
die wel zo'n shape verkopen. Geodan is er 1 van, ik dacht dat er meer waren.

Er is ook wel eens op basis van de bagadressen geprobeerd een
vlakdekkende shape te maken, maar dat bleek (tenminste geautomatiseerd)
lastiger dan gedacht: binnen steden gaat het ok, maar in het
buitengebied rare uitschieters.

Persoonlijk vind ik zo'n bestand eigenlijk een soort landelijke
belangrijkheid hebben dat er misschien geprobeerd moet worden een deal
te maken met PostNL om zoiets binnen een opendata beweging
(OSGeoNL-data?) te onderhouden.
Want het is (als je het eenmaal hebt) gewoon een kwestie van bijhouden.

Ik heb ook wel eens gedacht om dit via een soort 'crowd sourcing' te
doen: een website met 3 lagen:
- de brtachtergrondkaart
- alle adrespuntjes/vlakken gekleurd per postcode
- een aanpasbare (WFS-T) polygon laag, waarin mensen dan de polygonen
kunnen intekenen (of een geautomatiseerder kunnen verbeteren, kan evt
via WFS-T ook in QGIS, kun je meteen de topologie bewaken :-) )

Eventueel kan zoiets misschien in OpenStreetmap worden gemikt, maar
misschien is het slimmer om hier en soort dedicated applicatie voor in
de lucht te houden?

Groetjes,

Richard Duivenvoorde