[Dutch] Qgis werkt niet meer

Kor de Jong k.dejong op geoneric.eu
Di Dec 22 01:05:22 PST 2015

Beste Antoine,

On 12/21/2015 05:04 PM, Antoine Wilbers wrote:
> Ik heb een probleem waarbij ik alles geprobeerd heb maar geen oplossing
> kan vinden. Sinds een tijdje heb ik het probleem dat als ik de style
> manager. Als ik deze open of als ik de kleur van een polygoon wil
> aanpassen dan crashed Qgis met qgis-bin.exe werkt niet meer. Ik heb qgis
> opnieuw geïnstalleerd (meerdere versies en meerdere malen) maar dat
> helpt niet. Het is trouwens vrijwel onmogelijk om qgis helemaal te
> verwijderen.

Het is lastig een crash op afstand te debuggen, maar mocht je probleem
nog niet zijn opgelost, dan zou je eens naar je Windows PATH instelling
kunnen kijken. Afhankelijk van hoe QGIS zijn shared libraries (dlls)
vindt, kan er een conflict ontstaan met een of meerdere dlls die bij
andere geïnstalleerde software horen (Matlab, PCRaster, ArcGIS, ...).
Als dat gebeurd dan laadt QGIS een mogelijk andere versie van een dll en
is het waarschijnlijk dat het proces crasht. Of dit voor jou geldt kun
je testen door je PATH variabele in Windows (tijdelijk) op te schonen en
hierna QGIS weer te starten.

Maar misschien geldt dit niet voor QGIS. Het hangt dus af van hoe QGIS
zijn dlls vindt en of je de paden naar conflicterende dlls in je PATH
variabele hebt staan. Mochten alle met QGIS meegeleverde dlls in
dezelfde directory staan als qgis.exe, dan is het onwaarschijnlijk dat
QGIS dlls uit 'verkeerde' paden oppikt (dlls uit de huidige directory
gaan voor dlls uit PATH locaties).

Ik denk dat het ook mogelijk is dat je dll conflicten krijgt via door
QGIS ingeladen Python extensies. Om dit uit te sluiten zou je een
eventuele PYTHONPATH setting ook moeten opschonen (alles wat niet met
QGIS te maken heeft eruit halen).

Succes en groeten,
Kor