[Dutch] QGIS - BAG - NLextract: uitsnede uit pand laag werkt niet

Jan Wollring jan.wollring op gmail.com
Di Dec 22 04:08:17 PST 2015

Beste mensen,

Ik hoop dat jullie met jullie ervaring een oplossing hebben voor mijn
probleem.

Ik heb via postgis de laatste backup van de BAG ingeladen van
data.nlextract.nl (bag-2015_12_08.backup). Ik laad de polygonenlaag "pand"
in QGIS. Deze verschijnen in beeld. Ik maak een gebiedsselectie hiervan en
die kan ik plakken als vectorlaag of als memory-vectorlaag. Plakken als
memory-vectorlaag gaat goed, mijn geselecteerde objecten verschijnen in het
kaartvenster.

Echter als ik deze laag wil opslaan, of als vectorlaag plak, krijg ik het
niet voor elkaar om die selectie op schijf op te slaan. Als ik het als
shapefile wil opslaan, verschijnt de volgende melding in het logvenster:
"Objectgeometrie niet geimporteerd (OGR fout: Field geom_valid of width 255
truncated to 254.)" - en dat 1001 keer (gestopt na 1001 fouten). Ook
opslaan als andere soort lagen gaat niet goed met een vergelijkbare melding
over een geometriefout.

Het clippen met een geometrie uit een andere laag (bijvoorbeeld een bestand
met wijken) levert een lege laag op, wat ook niet in orde lijkt.

Hoe kan ik met QGIS een geografische selectie maken uit de BAG panden laag?

Alvast dank voor de aandacht en voor een eventuele oplossing,

Met vriendelijke groet,

Jan Wollring