[Dutch] BGT/STuF-Geo how-to vraag

Erik Meerburg erik op geo-academie.nl
Ma Jan 5 23:57:02 PST 2015

Ha Just en andere lijsters,

Ja, de usecase. Er zijn er eigenlijk wel meer. Waar het eindgebruikers
betreft is het volgens mij allemaal niet zo moeilijk: Atomfeeds/GML...
pak in, neem mee, pas aan, gebruik. Volgens mij is dat eerder gedaan.

Waar het lastig wordt, en waar volgens mij nu beter naar gekeken moet
worden, is op welke manier de bijhoudingsprocessen van de BGT gedaan
gaan worden. Als ik het goed heb gezien dan gaat de communicatie tussen
bronhouders en de landelijke voorziening via dat STuF-Geo
berichtenverkeer lopen. En daar zit dan direct ook de bottleneck (of
juist de kans) voor het gebruik van QGIS, PostGIS en andere open
spulletjes bij gemeenten en andere bronhouders: als dat deel niet
geregeld wordt hebben ze altijd nog iets anders nodig om die mutaties te
doen. En ik vraag me af of gemeenten op dit moment met alle
veranderingen en bezuinigingen die daar spelen energie hebben om
zelfstandig iets te laten ontwikkelen.

Dat voelt als typisch iets dat commerciële softwareaanbieders als
voorfinanciering zouden zien, wat voor open ontwikkelingen lastig is.
Dus het funding vraagstuk staat hierbij inderdaad centraal. Aan de
andere kant, als we een redelijke inschatting kunnen maken van de tijd
(of kosten) die ermee gemoeid is kunnen we natuurlijk wel sponsors gaan
zoeken. Het lijkt me wel wat om naar een goed businessmodel te kijken
zondag.

Groet,

Erik.