[Dutch] BGT/STuF-Geo how-to vraag

geejee op dds.nl geejee op dds.nl
Di Jan 6 05:18:50 PST 2015

Melina de Boer had het op de OSGeo.nl dag alleen over de initiele
vullling van de BGT, (nog) niet over de bijhouding.

Qua timing zouden BGT-bronhouders hier al mee bezig moeten zijn, maar
de keiharde werkelijkheid leert dat een flink aantal allang blij is
als de initiele BGT-deadline (1-1-2016 in de LV, dus 1-10-2015 aan te
leveren door bronhouders) wordt gehaald. En dan pas serieus gaan
nadenken over de bijhouding. Op dat moment is de tijdsdruk wel heel
groot

Kijk bijvoorbeeld eens in
https://bgtweb.pleio.nl/file/download/28538282 in paragraaf 1.12 en
1.3 over de stand van zaken en planning van BGT-software-implementatie
bij bronhouders (peildatum 30-5-2014).
Als kleurenblinde kan ik die kaarten nauwelijks lezen (!) maar voor de
rest van deze lijst geeft het wat idee hoe groot de resterende markt
en daarmee potentiële community nog is. De klasse "aan het oriënteren"
is het kansrijkst, alles daarboven is al beklonken, alles daaronder
komt uit zichzelf niet of nauwelijks in beweging. Als bij die
oriënteerders wat open source minded brondhouders (m.n. gemeenten)
zitten heb je beet. En helemaal als je er een paar binnen eenzelfde
transisiteregio vindt (par. 1.3).

Software-overstappers verwacht ik pas na 1-1-2016; iedereen zal eerst
maar eens de boel aan de gang willen krijgen, bezuinigen op licensies
cq doorontwikkeling komt daarna wel.

Overigens: ook voor afnemers (zoals drinkwaterbedrijven en andere
netbeheerders) kan dat berichtenvekeer handig zijn, om zo een continue
bijgewerkte lokale kopie te hebben. Dan hoeven we niet iedere dag de
hele BGT te downloaden.

groet,

GJ