[Dutch] OGC kandidaat-standaard voor 3D web services

Do Jan 29 12:01:31 PST 2015

Beste Mensen,

In het jaar van de Doorbraak 3D heeft de OGC vandaag een kandidaat
standaard voor 3D web services ter review uitgebracht: de 3D Portrayal
Service (3DPS) [1].

3DPS vervangt alle eerdere voorstellen zoals W3DS/WVS/WTS/WPVS. Het
aardige aan 3DPS is dat deze zowel Scene- als Terrein-data ondersteunt
in "vector" (data) of "raster" (plaatjes) en zelfs Tiling. Meerdere
encodings van de "payload", de 3D-data, zijn mogelijk: X3D, COLLADA, KML
etc. Hoge acroniem-dichtheid, sorry.

Het is belangrijk om onze OSGeo-stem hierin te laten horen, want zoals
ik op de recente 3D-werkconferentie [2], verslag binnenkort, bemerkte,
staan de tradionele GIS-leveranciers al klaar met hun eigen
3D-standaarden, ook voor web services.

Omdat 3D voor mij ook wat nieuw was, heb ik e.e.a. op het gebied van
3D-geo-standaarden [3] en 3D-geo-FOSS [4] verzameld. Er is op dit moment
erg veel mogelijk met FOSS. Ga bijv. eens spelen met CesiumJS [5], de
Google Earth-killer.

Een OSGeo.nl 3D meetup/workshop staat nog steeds op stapel!

Hartelijke groet,

--Just

Links
[1] http://www.opengeospatial.org/standards/requests/130