[Dutch] ICT doorbraakproject open geodata

Frans Knibbe frans.knibbe op geodan.nl
Vr Jun 5 03:42:09 PDT 2015

Hoi,

Belasting heffen op het gebruik van Open Data is te bizar voor woorden. Het
idee is juist dat de economie beter gaat lopen als men over gratis data
zonder rompslomp kan beschikken. En een beter lopende economie levert de
overheid vanzelf winst op, bijvoorbeeld via meer winstbelasting en minder
werkloosheidsuitkeringen. Vermoedelijk zijn het vooral kleine bedrijfjes
(die relatief veel belasting betalen) die relatief het meeste profiteren
van Open Data. Het gebruik van Open Data zou dus eerder gesubsidieerd
moeten worden dan belast.

Het is wel zo dat een probleem is dat het land er in het algemeen beter af
is met Open Data, maar dat de lusten en de lasten worden herverdeeld. De
lasten verschuiven van consumenten naar aanbieders, de lusten de andere
kant op. De overheid zou kunnen helpen om die verandering te begeleiden.
Hoe dat moet lijkt mij een interessante vraag. Het ter beschikking stellen
van open data subsidiëren? Maar dan houdt je misschien de inefficiëntie die
Just beschreef in stand. Dat de overheid dataproductieketens gaat
controleren lijkt mij ook geen goed idee.

Gegroet,
Frans