[Dutch] Algoritme voor omsluitende polygoon van losse punten

Paul Meems p.meems op topx-group.nl
Wo Jun 24 06:16:53 PDT 2015

Even een hersenkrakertje ;)

Ik heb een serie punten en daarvan wil ik graag de kleinste omsluitende
polygoon van bepalen.
Een Convex hull werkt redelijk als de punten min of meer in een rechthoek
liggen, maar als ze in een L-vorm liggen is de convex hull veel te groot.
De Concave hull van PostGIS heb ik ook al geprobeerd, die is beter dan de
Convex hull maar is met een L-vorm nog steeds te groot.

Hier heeft vast een knappe kop al eens een algoritme voor bedacht, maar die
kan ik niet vinden.
Weet iemand in welke richting ik moet zoeken?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Paul Meems

*Paul Meems*Senior GIS consultant