[Dutch] tot 1 juli BAG Extract en BAG Compact gratis

Gert-Jan van der Weijden geejee op dds.nl
Di Jun 23 06:17:04 PDT 2015

Het raakt wel aan een teer punt: de vindbaarheid van data.

Ik denk dat de naamsbekendheid, zeker bij de klassieke geosector van het
Kadaster als leverancier van de BAG etc. heel veel groter is dan die van
data.nlextract.nl en mirror.openstreetmap.nl.
Komt natuurlijk door marketing: stands& presentaties op beurzen,
accountmanagers aan de deur en de algehele naamsbekendheid van het "merk"
Kadaster.

Da's een beetje de dubbele rol van Kadaster: enerzijds beheerder van
landelijke voorzieningen, maar anderzijds ook data-dozenschuiver.

Een club als http://www.kadasterdata.nl/b2b gaat daarin nog en stap verder,
die vermarkten open data (bag, woz, cbs, rdw, bestemmingsplan) dat het een
lieve lust is.

Misschien een leuke klus voor de rest van 2015:
De vindbaarheid van de open data varianten van de BAG (data.nlextract.nl,
mirror.openstreetmap.nl, enmisschiennogwelheelveelmeer) op samenhangende
wijze bekend maken aan de geogoegemeente.
Al neem ik aan dat OpenGeoGroep, Geodan, Geon, Bridgis (begin dit jaar
failliet verklaard) al wel wat pogingen in die richting hebben gewaagd ;-)

groet,

GJ