[Dutch] PDOK IdeaWall

Gert-Jan van der Weijden - Stichting OSGeo.nl gert-jan op osgeo.nl
Di Okt 6 10:51:03 PDT 2015

Hi Simeon en anderen,

Allereerst: een dikke "+" voor de inspanningen om de kloof tussen politiek
(PDOK) en burger (gebruiker) te overbruggen (wilde eerst typen: de kloof
verkleinen, maar dat is een te beperkte doelstelling).

Aangezien ik tegenwoordig tot het kiezerspotentieel van Henk Krol zijn club
behoor sta ik uiteraard huiverig tegenover alles wat "nieuw" en
"vernieuwend" is. Wat is er mis met de trekschuit, zal ik maar zeggen.et dat
in het grijze achterhoofd wil ik vooral een lans breken om het eenvoudig en
overzichtelijk te houden. De "multi-channel" benadering met github, forum en
ideawall is alleen voor freaks & geeks nog te doorgronden.

En nog meer dan voor de vierendertigste keer inventariseren van wat de
wensen zijn is de discussie (zowel binnen als buiten de PDOK-muren) in
combinatie met "wat is mijn stem waard" het relevante deel. Als ik een wens
op de muur krabbel, is dat het dan? Of moet ik daarna gaan lobbyen bij het
klantenpanel (wie zijn de leden daarvan) , of direct bij de leden van de
regiegroep. Of is er een geo-Malieveld (LinkedIn? Twitter?)

Het is net als met een bestemmingplan in je achtertuin: als je de
spelregels& procedures niet kent kun je op inspraakavonden lullen als
Brugman, het gaat er om dat je op het juiste moment de juiste personen
triggert.

Dus: maak het complete proces van besluitvorming transparant, en bericht
hier consequent over, op ieder moment dat over een van de "wishes on the
wall" een stap in de besluitvorming is gezet. De IdeaWall is geen doel, maar
slechts een middel.

Een oprecht succes toegewenst,

Gert-Jan