[Dutch] Digitale Kadastrale Kaart polygonen

deduikertjes deduikertjes op xs4all.nl
Wo Apr 20 00:20:33 PDT 2016

Rein,

Misschien is het goed om iets 'breder' te kijken.

Het object georienteerde datamodel laat vele constructies toe die
moeilijk zijn 'plat te slaan' in het 'kaartlaag met vaste set
attributen' datamodel zoals vaak wordt gehanteerd in desktop GIS (met
name zoals we gewend zijn in ESRI-GIS).

Meerdere type geometrie bij een object is maar 1 zo'n probleem.

Uiteindelijk zul je bij het bruikbaar maken van de data in zo'n
kaartlaag georiënteerd datamodel gewoon heel goed moeten uitzoeken hoe
het oorspronkelijke datamodel in elkaar zit, en hoe dat het beste
omgezet kan worden zodat de benodigde info op een logische manier bij de
gebruiker komt. Liefst zonder dataverlies en constructies met meerdere
attributen in 1 kolom.

Hoe dat vervolgens technisch in te vullen is een volgende stap. (Het
verdient natuurlijk wel aanbeveling om bij het opstellen van een
datamodel van een basisregistratie gelijk al een weg te kiezen die het
software makkelijk maakt, maar dat is hier al een gepasseerd station).

Let wel, bovenstaand betoog is geschreven zonder naar het specifieke
datamodel te kijken en te beoordelen in hoeverre het inderdaad zonder
problemen 'plat te slaan' is.

Met vriendelijke groet, MArco