[Dutch] Digitale Kadastrale Kaart polygonen

Martijn Meijers b.m.meijers op tudelft.nl
Di Apr 19 13:19:08 PDT 2016

Hoi,

Dat er meerdere geometrien in de GML zitten, daar kun je niet met
ogr/gdal achterkomen, denk ik.

Zie: https://trac.osgeo.org/gdal/wiki/rfc41_multiple_geometry_fields

"""
Other candidate drivers (upgrade not originaly covered by this RFC) ΒΆ

     GML driver : currently, only one geometry per feature reported.
Possibility of changing this by hand-editing of the .gfs file

     --> implemented post RFC in GDAL 1.11
"""

Je zou kunnen kijken hoeveel werk het is om de GML driver van ogr2ogr
hetzelfde te laten doen als die van PostGIS (daar worden meerdere
geometrie typen wel getoond); dat zal wel niet heel eenvoudig zijn,
anders was dat vast al geimplementeerd ;)

Zoals ik in eerdere mail schreef zou je ook de XSD (het schema) zelf
kunnen parsen en aan de hand daarvan een .gfs file maken, en daarna
ogr2ogr runnen. Waarschijnlijk niet echt eenvoudig, door alle toegestane
soorten geometrien voor gml:SurfacePropertyType.

Of een .gfs file handmatig bijhouden en er naast kopieren (a la stetl)
en zorgen dat die nieuwer is dan de GML file. Zolang het schema van een
dataset niet wijzigt is dat denk ik toch het simpelste...

Overigens heeft Top10NL ook meerdere geometrie typen per laag (bv.
wegdelen met vlak, hartlijn of hartpunt), dus de kadastrale kaart is
niet echt een uitzondering.

Martijn