[Dutch] Bug in de .prj interpreter van GDAL voor RD New

Siebe Bosch siebe op hydroconsult.nl
Wo Sep 7 05:21:41 PDT 2016

Beste lijst,

Ik meen een bug te hebben ontdekt in de GDAL-interpreter van .prj files
die in RD New staan.

Als ik een bestand met gdalwarp (raster) of ogr2ogr (vector) vertaal van
RD New (EPSG:28992) naar Google Mercator (EPSG:3857), treedt er een
verschuiving van ca. 45m in noordoostelijke richting op. Dit gebeurt
echter uitsluitend als ik t.b.v. de herprojectie de .prj file aanroep.
Als ik daarentegen in de command line opgeef dat het bestand in
EPSG:28992 staat, gaat het foutloos.

Kortom: dit moet een fout zijn in een van de volgende twee onderdelen
van het proces:

- de .prj interpreter van GDAL
- het .prj-bestand zelf

Om uit te sluiten dat het aan het .prj-bestand ligt, heb ik vier
varianten daarvan uitgeprobeerd: een gemaakt door ArcGIS, een door QGis,
een door Mapwindow GIS en een die ik van internet heb gehaald. In alle
vier de gevallen treedt de ongewenste verschuiving op wanneer ik vertaal
naar Google Mercator. Ik vermoed daarom dat het op zichzelf niet aan het
.prj bestand ligt, maar aan de .prj interpreter.

Onderstaand twee afbeeldingen: links in RD, rechts na herprojectie in
Google Mercator; gebruikmakend van de .prj file. Het stroomgebied rechts
is naar het noordoosten geschoven.
De betreffende shapefiles en door mij gebruikte .prj files kun je hier
vinden: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32824054/GDAL/Herprojectie.zip

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en inzicht in dit probleem.

Met vriendelijke groet,
Siebe Bosch