[Dutch] Botsende feestjes? Maptime summercamp vs FOSS4G Dar es Salaam

Johan Van de Wauw johan.vandewauw op gmail.com
Di Jun 5 08:20:46 PDT 2018

> Mijn onderbuikgevoel is een beetje dat de grote 'FOSS4G' wordt
> overgenomen door het grote geld (ff kijkende naar de sponsors,
> sprekersprogramma is er nog niet).

Wat moeilijk om te vinden, maar dit staat er wel:
https://2018.foss4g.org/programme/list-of-presentations/

> Bij de sprekers in Portugal (heerlijk
> en goedkoop om heen te gaan :-) ) zitten allemaal hardcore community
> mensen....
>
> Volgens mij vullen de conferenties elkaar mooi aan: een internationale
conferentie voor wie professioneel aan de slag is en voor wie de kostprijs
minder van tel is (FOSS4G is de grootste inkomstenbron van OSGeo
internationaal). De meeste van de sponsors zijn trouwens bedrijven die ook
heel wat communitymensen sponsoren ook buiten het congres (zie bvb de
recente ontwikkelingen in gdal[1]), kortom eerder deel van de community dan
erbuiten. Daarnaast erg goedkope lokale laagdrempeligere conferenties.

Mijn ervaring: met de internationale FOSS4G heb ik meer commerciele
contacten gelegd en uiteindelijk geld verdiend, op de Europe-conference heb
ik vrienden voor het leven gemaakt. Beiden zijn op hun manier waardevol :-)

[1] https://gdalbarn.com/