[Dutch] Verborgen attributen op kaart en in tabel in QGis

Mark Prins mc.prins op gmail.com
Ma Okt 2 08:42:46 PDT 2017

On 02-10-17 10:12, Richard Duivenvoorde wrote:

> Echt? Dat is natuurlijk heel vreemd. Zulke records zouden dan alleen in
> de attribuuttabel voorkomen?
>
> Ik begreep juist dat voor shapes alleen de volgorde maar bepalend is
> voor de relatie tussen geom+attributen... Er kan natuurlijk dan een NULL
> in zo'n rij zitten, maar dat zou ik als bedenker van een geo format
> verboden hebben denk ik :-)

tja, shape heeft nogal een lange bedenk-periode gehad... kijk maar eens
naar de verschillen in "endian"-ness van bepaalde data velden (verschil
tussen ontwikkelaars op x86 en SPARC systemen door de 80-er jaren heen)

En idd, de index van een shape wijst naar het rijnummer in de dbase
tabel (daarom kun je met een speadsheet processor ook uitstekend data
randomizen, gewoon sorteren en terug opslaan en alle rijnmummers zijn
aangepast dus iedere geometrie heeft andere attributen)

> Heb je een voorbeeldje van zo'n shape? Ben wel benieuwd hoe gdal en QGIS
> ermee omgaan (en het zou ook geen kwaad kunnen om er een testje voor aan
> de test suite van QGIS aan toe te voegen).

ik heb niks uit "real life at hand" (sorry Luuk), maar een null
geometrie wordt bijvoorbeeld toegepast in tools waar vanuit de attribuut
tabel bewerkt kan worden, dan wordt een null of een empty geom (die evt.
wel van een bepaald type is, maar geen vertices heeft in de shape gezet)
er zijn nog subtiele verschillen tussen "empty" en "null" (empty heeft
bijv. wel een type)

Dat kan (ik) met qgis ook maken... (bijlage, 1 null + 1 lijn geom) maar
daar komt ie wel in de feature-count op het lagen paneel tevoorschijn,
maar kun je er niet naartoe springen in de kaart.

Mark