[Dutch] OSGeo.nl "geotalk" op geobuzz-congres(25+26 nov) gehonoreerd

Ma Jun 2 14:37:28 PDT 2014

Nadruk op de produkten en hun features/functies is goed maar heeft als
gevaar, zeker op een GeoBusiness event, dat deze afgezet worden tegen de
alom bekende proprietary produkten met hun glossy brochures. Ik zou ook
iets vertellen over de essentie van FOSS. Tja wat is dat? Ik kan alleen
mijn visie geven.

We zijn, denk ik, al voorbij aan "Open Source == gratis". Maar ik hoor
bijv. nog steeds: "Open/closed, maakt mij niet uit, als het maar werkt".
Richard Stallman zei ooit: "Proprietary source makes people helpless and
divided" (zoek maar op waarom). Ik draai dit graag om: "FOSS empowers
and unites people".

M.i. gaat FOSS vooral om mensen die samenwerken. Vrije broncode is
daarbij de "enabler". Vooral in de Geo-ICT gaat het daarnaast ook nog om
twee andere pijlers: Open Standaarden en Open Data. Dit vanwege het
gedistribueerde en data-intensieve karakter. Deze drie (Open
Source/Data/Standaarden) zorgen ervoor dat middels open processen, via
communities, mensen kunnen samenwerken. Die samenwerking kent vele
facetten, bijv. de scheidslijn tussen ontwikkelaars en gebruikers
vervaagd met De Cloud als bindmiddel (viz GitHub). Er ontstaan andere
business processen en aanbieders (De OSGeo.nl Sponsoren!). Er wordt
alleen geproduceerd wat nodig is, ha ecologisch verantwoord. Er ontstaan
ecosystemen, kijk naar alle tooling rond OSM. FOSS componenten bouwen op
elkaar en interacteren middels open standaarden. Die hele "beehive"
wordt vaak vergeten, zeker als we alleen produkten presenteren.

Hoe dit te verbeelden? Ik heb ooit een poging gedaan op de OSGeo Gent,
zie http://www.slideshare.net/justb4/introducing-osgeonl-the-dutch vanaf
slide 29, maar dat kan veel beter.

Mijn twee eurocent. groet,

Just