[Dutch] RD/NAP naar ETRS89 met NTv2 en VDatum

Sebastiaan Couwenberg sebastic op xs4all.nl
Vr Nov 14 13:22:20 PST 2014

Beste Lennard,

On 11/01/2014 11:39 PM, Sebastiaan Couwenberg wrote:
> Het probleem is dus dat het .gsb bestand niet gebruikt worden als
> PROJ_LIB naar een andere directory wijst, het bestand word zoals
> verwacht wel gebruikt als het in de default directory staat.
>
> Een oplossing voor dit probleem heb ik nog niet gevonden, maar wel het
> datum type niet als datumgrid herkend wordt wanneer PROJ_LIB niet naar
> de default directory wijst. pj_datum_transform() doet dan niets ipv het
> aanroepen van pj_apply_gridshift_2() voor het gsb bestand.

De oplossing heb ik zojuist gevonden. Het probleem is dat de test epsg
file de definitie van proj 4.7.0 ipv 4.8.0/4.9.0 gebruikte. Het verschil
is het gebruik van +towgs84=0,0,0,0,0,0,0:

4.7.0:
+init=epsg:4258 +proj=longlat +ellps=GRS80 +no_defs

4.8.0/4.9.0:
+init=epsg:4258 +proj=longlat +ellps=GRS80 +towgs84=0,0,0,0,0,0,0  +no_defs

Met de recente definitie voor ETRS89 zijn de verschillende tussen cs2cs
en de referentie waardes minimaal. Zie de bijgevoegde log file.

Idealiter word het test script nog uitgebreid om te controleren of de
afwijking binnen de toegestane marge is.

Mvg,

Bas

--
 GPG Key ID: 4096R/E88D4AF1
Fingerprint: 8182 DE41 7056 408D 6146  50D1 6750 F10A E88D 4AF1