[Dutch] OSM borrel + AAN-data

Jan-Willem van Aalst info op imergis.nl
Ma Jan 5 07:00:15 PST 2015

Hoi,

Zelf zou ik terughoudend zijn met het integreren van een thema-kaartlaag in een referentie-kaartlaag. Dat klinkt misschien wat vreemd van iemand die met cartografie haast niets anders doet, maar ik genereer daaruit alleen rasterbeelden. Data integreren is toch iets anders als het gaat over verschillende typen datasets / kaarten.

De reden van mijn advies is tweeledig:

(1)    Het kan een hellend vlak worden: we kunnen dan ook de ANWB paddenstoelen, Natura-2000, EHS, dijkringen, COROP gebiedsgrenzen, waterschapsgrenzen, vogeltrekroutes, C2000 masten e.d. opnemen. Het einde is zoek.

(2)    Hoe ga je deze data actueel houden in OSM? Voor je ’t weet heeft OSM een verouderd beeld. Dat zie je nu ook bij de BAG-panden in OSM gebeuren. Het heeft voor OSM op zich voordelen dat die er in zitten, maar eigenlijk zouden ze dan ook maandelijks moeten worden bijgewerkt in OSM. Een flinke klus!

Als deze AAN kaartlaag toch al beschikbaar is, laat ‘m dan ook bij de bron, en combineer ‘m als extra themalaag in je GIS viewer. Daaruit kun je voor allerlei doeleinden snapshots maken.

Met hartelijke groet,

Jan-Willem van Aalst

jw op imergis.nl

06-42.74.68.48