[Dutch] OSM borrel + AAN-data

Frank Steggink steggink op steggink.org
Ma Jan 5 12:33:20 PST 2015

Hoi Paul,

Wat de perceelsgrenzen betreft: deze zitten in OSM, voor zover ze in
3dShapes aanwezig waren en niet door mensen zijn samengevoegd.
Voor akkerland heeft OSM enige tijd een wijziging in de stylesheet
doorgevoerd om de grenzen te accentueren, maar voor grasland is dit niet
gedaan. Dit zie je ook in je screenshot.

V.w.b. de actualiteit zou het zinvol zijn om de data aan OSM toe te
voegen, mits de data goed te mappen is naar de OSM tags. Maar wat
betreft de hoeveelheid werk zou ik het sterk afraden. Voor specifieke
toepassingen kun je veel beter de AAN-data rechtstreeks gebruiken, zoals
Jan-Willem aangeeft. Een andere factor wat het updaten lastig maakt is
dat de landgebruik-vlakken allemaal aan elkaar vastzitten, waardoor het
updaten veel meer inspanning kost dan het toevoegen of verwijderen van
losse gebouwen.

De enige use case waar ik AAN-data wel geschikt voor zou vinden is in
gebieden waar OSM sterk outdated is, bijv. in de buurt van
stadsuitbreidingen en/of nieuwe (rijks)wegen. Landgebruik is lastig te
editen en de Bing luchtfoto's zijn vaak niet actueel, waardoor de
landuse niet op een fatsoenlijke manier bijgewerkt kan worden. Maar
zelfs dan zit je nog met zaken zoals bermen, omdat die geen agrarische
bestemming hebben. Het is hoe dan ook uitkijken.

Groeten,

Frank Steggink

p.s. Cross-post naar OSM talk-nl, waar deze discussie eigenlijk thuis hoort.