[Dutch] ICT doorbraakproject open geodata

Thijs Brentjens thijs op brentjensgeoict.nl
Ma Jun 1 23:06:16 PDT 2015

Allen,

Goede reacties. In aanvulling hierop: kijk ook naar de datasets die als open data beschikbaar zijn. Vaak is men begonnen met onschuldige/risicoloze datasets, maar die zijn ook voor minder toepassingen echt waardevol. Juist sommige waardevolle datasets, zijn nog niet beschikbaar, of slechts beperkt binnen de overheid. Denk aan de Kadastrale kaart, handelsregister, luchtfoto's of zodra die beschikbaar is de BGT. Vrienden in de architectuur bijvoorbeeld willen vooral die datasets hebben. Scheelt enorm veel tekenwerk, conversiewerk, regelwerk (aanschaf).

Maar ik denk net als anderen dat meerwaarde nu in eerste instantie vooral ligt bij gebruik tussen overheden. Laatst hoorde ik iemand verzuchten dat collega's eindelijk hun data gingen gebruiken, omdat ze het nu pas konden vinden. Omdat het open data was geworden en in een eigen open data portal (...) stond.

Groeten,
Thijs