[Dutch] Bug in de .prj interpreter van GDAL voor RD New

Frank Steggink frank op steggink.it
Wo Sep 7 08:41:27 PDT 2016

Dag Siebe,

Is in alle gevallen de verschuiving exact hetzelfde, of treden hier
(minieme) verschillen in op?
Drie van de vier PRJ-files bevatten geen towgs84-parameters, wat voor
een groot deel (zo niet helemaal) de verschuiving kan verklaren.
(@Barend: op deze manier kun je een datum shift aangeven in een
PRJ-bestand.) Alleen de QGIS-versie bevat de towgs84-parameters.

De towgs84-parameters van het QGIS-bestand zijn fout. Laatst heb ik weer
in detail naar de RD-projectie gekeken, omdat er hier (weer) vragen over
waren gerezen. De zeven towgs84-parameters betekenen:
* translatie X
* translatie Y
* translatie Z
* rotatie alfa (arcseconden)
* rotatie beta (idem)
* rotatie gamma (idem)
* schaal (factor, x 10^-6)

Zie hier voor de voorgaande discussie:
http://lists.osgeo.org/pipermail/dutch/2016-August/001465.html

In ieder geval het teken van de rotatieparameters is verkeerdom. Voor de
rest kan ik in de QGIS-versie geen fouten ontdekken, hooguit een kleine
afronding van de laatste decimaal bij de X- en Z-translatieparameters.
Afgezien van het teken, zie ik geen andere fout, of ik moet iets over
het hoofd zien. Als hier een afwijking optreedt, verwacht ik dat deze
het kleinst zal zijn.

In de vorige discussie wordt verwezen naar GDAL's datum_shift.csv
bestand. De juistie transformatie heeft code 4833. Dit is door Lennard
Huisman bevestigd. Dit zijn de waarden (afkomstig uit mijn versie van
GDAL bij QGIS 2.14):
534,4833,4289,4326,"Parameter values from Amersfoort to ETRS89 (5) (tfm
code 4830) assuming that ETRS89 is equivalent to WGS 84 within the
accuracy of the transformation. Replaces Amersfoort to WGS 84 (3) (code
15934).","Approximation at the +/- 1m
level.",1275,50.75,53.7,3.2,7.22,1,0,9607,
#565.4171,50.3319,465.5524,0.398957388243134,-0.343987817378283,1.87740163998045,4.0725#
,1
De parameters waar het om gaat, heb ik op een aparte regel, tussen
hekjes gezet.

Wat me verder opvalt, is dat er drie verschillende namen voor de
projectie worden gebruikt. Die in version_spatial_reference_org.prj
lijkt me sowieso niet goed. Hier staat Stereographic_North_Pole genoemd.
Deze is een iets afwijkende projectie die voor het noordpoolgebied
bedoeld is. De andere bestanden noemen Double_Stereographic (ArcGIS en
MapWindow) en Oblique_Stereographic (QGIS). (De ArcGIS en MapWindow
versies zijn v.w.b. alle parameters identiek en moeten dus hetzelfde
resultaat opleveren.) Het kan van de software afhangen hoe dit
geïnterpreteerd wordt. De details hiervan heb ik niet paraat. Het zou me
niet verbazen dat je hierdoor al afwijkende resultaten krijgt. Ook dit
is van oudsher een bron van verwarring.

Omdat de naam van de projectie in de spatialreference-versie mij
onwaarschijnlijk lijkt, heb ik daar het prj-bestand bekeken:
http://spatialreference.org/ref/epsg/28992/prj/
Hier staat inderdaad deze naam genoemd. Bij Human-Readable OGC WKT en
OGC WKT staat Oblique_Stereographic, maar bij ESRI WKT staat weer
Stereographic_North_Pole...

Naar aanleiding van de discussie over deze onduidelijkheden, ben ik
bezig om een mini-seminar op te zetten over het gebruik van RD binnen
open source software. Dit zal ergens in oktober aan het eind van de
middag plaatsvinden. Meer informatie volgt binnenkort en ik zal het
uiteraard op deze lijst melden.

Groeten,

Frank Steggink

--