[Dutch] Verborgen attributen op kaart en in tabel in QGis

Richard Duivenvoorde rdmailings op duif.net
Za Sep 30 04:14:40 PDT 2017

On 30-09-17 12:17, Tako Brouwer wrote:
> Beste mensen,
>
> Ik zit met een probleem in QGis. Ik heb een vectorbestand, waar volgens
> de attributentabel 608 records in staan.
>
> Ik heb in één kolom vier hoofdgroepen aangegeven en als ik die
> classificeer in de laag eigenschappen dat heb ik in totaal ook 608
> objecten (445+102+36+25). Echter, in het lagenbeheer geeft Qgis aan dat
> er 624 objecten zijn in deze laag. Er zijn dus ergens 24 verborgen
> elementen? Ik heb mijn bestand aangeleverd aan iemand anders en als die
> het bestand inleest, dan komen deze verborgen elementen weer
> [...]

Hoi Tako,

Wil je dat bestand eens naar mij mailen? (dus niet verder lezen, ik wil
graag dat 'foute' bestand :-) )

Wat ik verwacht is dat het een shapefile is, waarbij een x-aantal
records 'verwijderd' zijn. Wat ik van een discussie een tijdje geleden
begreep, is dat die nog een tijdje in de shp file aanwezig kunnen zijn
totdat je 'repacked'...
Ik weet niet meer of dat OGR of QGIS was die daarvoor verantwoordelijk
is... Maar misschien als je de shapefile even edit en opslaat dat dan
wordt gedaan.

Andere optie is denk ik dat als je 'm even wegschrijft als bijvoorbeeld
een geopackage bestand, dat dan ook alleen de 'geldige' records worden
weggeschreven.

Zoiezo lijkt het laten zien van de verborgen elementen in de telling een
bug... als ik het kan reproduceren hier met jou data maak ik er een
issue voor aan.

Kun je ajb ook even laten weten welke QGIS versie (en OGR/GDAL, zie
about-scherm) je gebruikt?

Groet,

Richard Duivenvoorde