[OSGeo-Greek] Σχετικά με την θέαση δεδομένων της Κτηματολόγιο ΑΕ μέσω WMS σε ΕΓΣΑ87

Angelos Tzotsos gcpp.kalxas at gmail.com
Mon Apr 22 04:32:30 PDT 2013

Καλημέρα σας,

Παραθέτω μερικά σχόλια παρακάτω:

On 04/22/2013 10:24 AM, Diomidis Spinellis wrote:
> Πολύ ωραία που ο Νίκος ο Αλεξανδρής ετοίμασε μια σύνοψη της κατάστασης
> όπως ισχύει σήμερα.  Η εμπειρία μου έχει δείξει ότι είναι χάσιμο
> χρόνου να μπλέκεις με φορείς, αποφάσεις, πολιτική και γραφειοκρατία
> όταν μπορείς να λύσεις ένα θέμα με τεχνικό τρόπο.

Συμφωνώ απολύτως για την τεχνική λύση, εφόσον δεν πέφτουμε συνεχώς σε
τοίχο/απάντηση που αφορά νομικό πρόβλημα.

> Αντιλαμβάνομαι τα παρακάτω και παρακαλώ διορθώστε με αν κάνω λάθος.
>
> 1) Η Κτηματολόγιο παρέχει τα δεδομένα αλλά όχι στο ανοικτό πρότυπο WMS
> [1].

Η Κτηματολόγιο παρέχει μια υπηρεσία θέασης WMS (όχι στην τελευταία
έκδοση του OGC που είναι η 1.3.0) σε προβολικό WGS84.
Επιπρόσθετα θέλω εδώ να αναφέρω ότι υπάρχει η κοινοτική οδηγία INSPIRE
(στην οποία βασίστηκε και ο Νόμος 3882) στην οποία καθορίζεται ο τρόπος
με τον οποίο θα πρέπει το δημόσιο να μοιράζεται τα δεδομένα. Εκεί
αναφέρεται ότι είναι υποχρεωτική η παροχή υπηρεσίας θέασης σε (WMS 1.3.0
με extended capabilities όπως πχ η υποστήριξη πολλαπλών γλωσσών, η
ομαδοποίηση των θεματικών επιπέδων κλπ τα οποία ήδη καλύπτονται πλήρως
*μόνο* από ελεύθερο λογισμικό και γι αυτό άλλωστε τον ευρωπαικό
διαγωνισμό του geoportal για το INSPIRE το χάσανε οι γνωστές πολυεθνικές
και το πήρε το λογισμικό Deegree του OSGeo)
Επίσης είναι ρητά ορισμένο ότι η υπηρεσία θέασης συμβατή με INSPIRE θα
πρέπει να υποστηρίζει το Ευρωπαικό σύστημα αναφοράς ETRF89 αλλά και το
επίσημο εθνικό σύστημα αναφοράς. Με βάση τη νομοθεσία μας είναι το
ΕΓΣΑ87 αλλά στα σκαριά είναι και το HEPOS που δημιουργήθηκε σε
συνεργασία με την Κτηματολόγιο. Κανένα από τα 2 εθνικά συστήματα δεν
υποστηρίζονται από το WMS της Κτηματολόγιο Α.Ε., αλλά ούτε και το ETRF.

> 2) Η μετατροπή από ΕΓΣΑ 87 σε WGS (84 υποθέτω) είναι ένας απλός
> γραμμικός μετασχηματισμός που μπορεί να γίνει με ικανοποιητική
> ακρίβεια για τους σκοπούς που μας ενδιαφέρουν.  Και τα δυο συστήματα
> χρησιμοποιούν το ίδιο ελλειψοειδές [2]. (Έτσι κι αλλιώς τα δεδομένα
> έχουν πιθανότητα γεννηθεί σε WGS 84 και μετασχηματίζονται σε ΕΓΣΑ 87).

Στη διαδικασία μετατροπής που δεν είναι γραμμική, εισέρχονται σφάλματα,
εφόσον δεν γίνει αναλυτικός μετασχηματισμός, κάτι που δεν κάνει κανένα
λογισμικό, διότι για θέαση η μετατόπιση μερικών μέτρων θεωρείται ok.
Επομένως για μετρητική χρήση που αφορά του Τοπογράφους Μηχανικούς αυτό
τεχνικά δεν είναι αποδεκτό.

Επειδή προσωπικά έχω εργαστεί σε έργα Τηλεπισκόπησης για το Κτηματολόγιο
γνωρίζω ότι τα δεδομένα λαμβάνονται από αερομεταφερόμενο αναλογικό δέκτη
και ακολουθείται Φωτογραμμετρική μέθοδος διόρθωσης (ορθοαναγωγή)
απευθείας στο σύστημα αναφοράς ΕΓΣΑ87, ώστε να προκύψει μετρητικό προιόν
(ορθοφωτοχάρτης), το οποίο φυσικά έχει πρόσθετη αξία από την
αεροφωτογράφηση και διαφορετικό κόστος παραγωγής.

> Μήπως λοιπόν θα μπορούσαμε λοιπόν ως κοινότητα να αποκωδικοποιήσουμε
> το πρωτόκολλο που χρησιμοποιεί η Κτηματολόγιο για τη διάθεση των
> δεδομένων της και να φτιάξουμε και να διαθέσουμε ως λογισμικό ανοικτού
> κώδικα μια βιβλιοθήκη που να παρέχει τα δεδομένα σύμφωνα με το WMS;

Αυτό που μπορεί εύκολα πρακτικά να γίνει είναι η δημιουργία ενός Tile
Caching σε μια υπηρεσία όπως ο Okeanos στην οποία να μετασχηματιστούν τα
δεδομένα της Κτηματολόγιο σε ΕΓΣΑ87 και να προσφέρονται από proxy σε WMS.

Παραθέτω τα λογιμικά του OSGeo που κάνουν αυτή τη δουλειά:
http://mapproxy.org/
http://mapserver.org/trunk/mapcache/
http://tilecache.org/
http://geowebcache.org/

Κάτι αντίστοιχο γίνεται για εσωτερική χρήση στο geodata.gov.gr αλλά πάλι
δεν λύνουμε το θέμα της ακρίβειας :)

> [1] http://en.wikipedia.org/wiki/Web_Map_Service
>
> [2]
> http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%93%CE%B5%CF%89%CE%B4%CE%B1%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%A3%CF%8D%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1_%CE%91%CE%BD%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AC%CF%82_1987
>

> Φιλικά,
>
> Διομήδης Σπινέλλης

Με εκτίμηση,
Άγγελος Τζώτσος