[OSGeo Suomi] QGIS käännös: item vai mikä?

Ari Jolma ari.jolma at gmail.com
Mon Feb 19 09:28:43 PST 2018

On 19.02.2018 19:00, Pekka Sarkola wrote:
> Iltaa!
>
> Layoutin (taittojen) puolella on termi Item. Se on sanastossa
> (Glossary) nyt jäsen. Nämä item:it ovat nyt sitten kartta, kuva,
> pohjoisnuoli tms. Heti tulisi mieleen, että kohde. Mutta se menee
> sekaisin sitten paikkatietokohteiden kanssa.
>
> Toinen vaihtoehto olisi objekti (ainakin MS:n käännöksissä on näitä).
> Tämä ehkä olisi parempi. Mielipiteitä?

Elementti? Esim. täällä
http://www.graafinen.com/suunnittelu/yleista/taitto/ käytetään termiä
'graafinen elementti'.

> Tässä tuli myös esiin se, että QGIS tekee nyt automaattisia
> merkkijonoja. Taittojen puolella "Add item"-valikossa on nyt "Add
> Kartta", "Add Kuva" yms. Ne tulevat (kai ?) merkkijonosta "Add %1".
> Jotenkin näyttää suomenkielisessä versiossa huonolta.

Saatko jotenkin transifexistä ulos käännöstiedoston jonka voi laittaa ja
kokeilla QGIS-binäärin kanssa?

Ainakin mulla on Taitto ikkunan Taitto-menussa "Lisää kartta", "Lisää
nimiö" jne.

> Pitäisikö myös pääohjelman Koristelut (englanniksi Decorations"
> kääntää joksikin muuksi? Kuullostaa joulukuuselta. Tosin parempi kuin
> somiste ;-) Joku voisi keksiä paremman termin...

Ylläolevan mukaan "Karttaelementit"? "Graafiset elementit"?

Ari