[OSGeo Suomi] KÄÄNNÖS - plugin laajennus, laajennusosa, liitännäinen vai mikä?

Ari Jolma ari.jolma at gmail.com
Sat Feb 10 02:42:15 PST 2018

Hei,

Coverage voi tosiaan tarkoittaa kolmea asiaa QGISsissä. OGC-merkitys
lienee jatkossa geoinformatiikan sanastossa 'peite', kun se aiemmin (3.
laitos) on ollut 'paikkatietojatkumo'. Pelkkä 'jatkumo' on minusta huono
käännös.

Union on nykyisin suomalaisessa wikipediassa 'Yhdiste eli unioni'.
Sanastossakin 'yhdiste' jo aiemmin (3. laitos). ESRI:n union-menetelmä
on kohdejoukkojen menetelmä - en osaa nyt sanoa onko tulos sama kuin
OGC:n yksinkertaisten kohteiden unioni jos joukoissa on vain yksi kohde
- ja siitä se on kopioitu QGISsiin ja GDALiin (GDALista olen varma koska
minä koodasin sen).

Mutta esim. käännettävä teksti "Union to blue feature" - konteksti on
"plugins/topology/topoError.cpp"

https://github.com/qgis/QGIS/blob/master/src/plugins/topology/topolError.cpp#L137

En osaa koodiakaan katsomalla sanoa mistä on kyse.

Glossaryn täyttö ja käyttö on minusta kannatettavaa.

Ari